Last Action Hero (1993)

Recensie Last Action Hero CinemagazineRegie: John McTiernan | 130 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, F. Murray Abraham, Art Carney, Charles Dance, Frank McRae, Tom Noonan, Robert Prosky, Anthony Quinn, Mercedes Ruehl, Austin O’Brien, Ian McKellen, Keith Barish, Jim Belushi, Chevy Chase, Chris Connelly, Karen Duffy, Larry Ferguson, Leeza Gibbons, M.C. Hammer, Little Richard, Robert Patrick, Maria Shriver, Sharon Stone, Jean-Claude Van Damme, Melvin Van Peebles, Damon Wayans, Noah Emmerich, Tina Turner

Begin jaren 90 leek alles wat Arnold Schwarzenegger aanraakte in goud te veranderen. Ook regisseur John McTiernan was goed op dreef en scoorde hits met instant klassiekers als eighties hit ‘Predator’ (waar de Oostenrijkse eik de hoofdrol in speelde) en ‘Die Hard’. Het duo besloot in de nineties opnieuw de samenwerking aan te gaan. ‘Last Action Hero’ moest een gigantische hit worden, maar dat werd het dus niet. De film flopte en zorgde voor een deuk(je) in de reputatie van de acteur en cineast. Hoe kan dat?

In ‘Last Action Hero’ draait het om Jack Slater (Schwarzenegger). Hij is een populair personage uit een serie Hollywood blockbusters. Zijn grootste fan is Danny (Austin O’Brien). Als dit jochie een magisch bioscoopkaartje krijgt, komt hij letterlijk ín de film terecht. Fictie verandert in realiteit. Danny wil zijn (film)held waarschuwen voor een gevaarlijke, criminele bende. Deze schurken azen op het bioscoopkaartje van Danny. Met dit ticket kunnen zij in de echte wereld dood en verderf zaaien. Dat mag niet gebeuren, dus gaan Jack en Danny achter het gespuis aan!

De reputatie van ‘Last Action Hero’ was jarenlang zeer slecht. De afgelopen jaren wordt er milder over de film geoordeeld. Dit is allesbehalve een meesterwerk, maar er valt zeker lol te beleven aan deze film. De grootste vijand van dit vehikel is de kinderachtige toon. McTiernan lijkt zich op kinderen en tieners te richten en bedient zich van ronduit flauwe humor. Daarnaast is deze film veel te lang. Er had probleemloos een half uur uitgeknipt kunnen worden van deze 130 minuten durende film. Soms sleept het verhaal. Ook de toen onervaren O’Brien nekt de film met zijn houterige spel.

Schwarzenegger heeft zichtbaar lol met zijn rol, maar zijn enthousiasme kan de film niet redden. Met een kortere speelduur, een iets serieuzere toon en minder cheesy grappen was dit een klassieker geworden. Nu moet je het doen met een kinderachtige knokfilm die te graag lollig wil zijn, maar daar te weinig noemenswaardige grappen voor heeft. De actie is oké, maar nergens noemenswaardig. De potentie is er: het verhaal is leuk bedacht en de hoofdrolspeler heeft genoeg starpower om de film te dragen. Helaas verpest een warrig script en de vreemde sfeerzetting het eindresultaat. Met het verstand op nul valt er bij vlagen te genieten van cheesy actiescènes en het altijd genietbare charisma van de Oostenrijkse eik.

Bioscooprelease: 5 augustus 1993
4K UHD-release: 16 juni 2021