Le jeune Ahmed (2019)

Recensie Le jeune Ahmed CinemagazineRegie: Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne | 84 minuten | drama | Acteurs: Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akheddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen, Amine Hamidou, Yassine Tarsimi, Cyra Lassman, Karim Chihab, Nadège Ouedraogo, Frnak Onana, Laurent Caron, Annette Closset

‘Le jeune Ahmed’ van Luc en Jean-Pierre Dardenne gaat over de dertienjarige Ahmed. Tot voor kort was hij een doorsnee tiener, die teveel tijd doorbracht met videogames en daardoor bijles krijgt in een huiswerkbegeleidingsklasje. Maar sinds een paar maanden is de jongen veranderd. Hij bezoekt regelmatig de moskee, slaat geen gebed over en zijn console heeft plaatsgemaakt voor de Koran. Zijn moeder ziet deze ommezwaai met lede ogen aan. Ook zijn huiswerkbegeleider, juf Inès, herkent haar leerling bijna niet meer.

Over Ahmeds achtergrond laten de Dardennes weinig los. We vallen middenin het verhaal. Vader is afwezig in het gezin, hij heeft een zusje die zich veel te westers gedraagt (Ahmed maakt boze opmerkingen over haar kledingkeuze) en een oudere broer die veel van voetballen houdt, maar toch ook zijn geloof trouw wil blijven. Ahmeds moeder is van Belgische afkomst en lijkt tot haar verdriet de liefdevolle verbinding met haar zoon te verliezen.

Wanneer de imam laat weten hoe hij denkt over de plannen van juf Inès om de leerlingen Arabisch te leren via moderne songteksten, pakt Ahmed dat aan om zijn geloof kracht bij te zetten. Hij gaat over tot een ondoordachte actie, met als gevolg dat hij in een jeugdinrichting terecht komt. Wanneer je denkt dat de kous daarmee af is, heb je het mis. Ahmed is geenszins van plan om terug te keren naar zijn oude leventje.

‘Le jeune Ahmed’ registreert de gebeurtenissen kalm en zonder een oordeel te vormen. Geen shot is overbodig, de montage is strak en de speelduur is met 84 minuten best kort. Het is moeilijk om sympathie voor de hoofdpersoon op te brengen, maar de film blijft wél boeien, omdat je geen idee hebt waarop Ahmed zijn keuzes baseert. Die onvoorspelbaarheid maakt de film realistisch en urgent. Komt er een moment dat hij breekt?

Het helpt daarbij dat de jonge acteur overtuigt in elke scène. Bijna emotieloos ondergaat hij wat er met hem gebeurt; telefoneert hij vanuit de inrichting zijn moeder die op dat moment eigenlijk niet kán bellen, reageert hij koeltjes op haar verzoek om later terug te bellen. “Ik zie je zondag wel.” Het einde voelt onaf, waardoor ‘Le jeune Ahmed’ minder impact heeft dan je zou hopen.

Bioscooprelease: 4 juli 2019
DVD-release: 4 oktober 2019