Verliefd op Cuba (2019)

Recensie Verliefd op Cuba CinemagazineRegie: Johan Nijenhuis | 105 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Susan Visser, Abbey Hoes, Rolf Sanchez, Jan Kooijman, Maaike Martens, Tjebbo Gerritsma, Niek Roozen, Maarten Dannenberg, Anouk Maas, Mareya Salazar, Barbara Sloesen, Nick Vorsselman

Word je tegenwoordig gecast in de nieuwe film van Johan Nijenhuis, dan kun je er bijna gif op innemen dat je naar een ver land gaat voor de opnamen. Na Las Vegas (‘Onze jongens’), Ibiza (‘Verliefd op Ibiza’) en Italië (‘Toscaanse bruiloft’) koos de succesvolle Nederlandse regisseur voor een nog exotischere bestemming: het eiland Cuba.

‘Verliefd op Cuba’ gaat over de gescheiden Loes (Susan Visser). Nu haar zoon en dochter zo goed als op eigen benen staan, heeft ze moeite om haar leven inhoud te geven. Dus blijft ze – omdat ze niet anders kan – zich maar zoveel mogelijk bemoeien met het leven van haar kinderen. Vooral haar dochter Maartje (Abbey Hoes) kan ze maar niet loslaten Ook al woont de jonge vrouw duizenden kilometers van haar vandaan in Cuba, zodra het goede bericht binnenkomt dat ze eindelijk is toegelaten tot de studie geneeskunde, waarvoor ze eerder al twee keer uitgeloot was, is voor Loes het hele verhaal in kannen en kruiken. Wat schetst haar verbazing dan dat Maartje zelf hele andere toekomstplannen heeft: ze gaat trouwen met een Cubaan!

Op hoge poten stormt Loes naar haar ex-man Alex (Tjebbo Gerritsma), die wél inmiddels een nieuwe richting is ingeslagen met zijn vriendin Machteld (Maaike Martens). Alex heeft allang van Maartjes voornemen gehoord en heeft de vliegtickets al praktisch op zak. Loes besluit dan toch ook maar dat naar Cuba vliegen de enige optie is om Maartje op andere gedachten te brengen. Zo gezegd, zo gedaan.

Maar natuurlijk loopt alles in Cuba anders. Het is voor de Nederlanders wennen aan het tempo, aan de taal, aan de gebruiken, aan de hygiëne én vooral aan het geflirt. Dat ondervinden Loes, zoon Hein en ook Maartje aan den lijve. En zo komt Maartje – mede dankzij inmenging van haar goedbedoelende, maar oh zo verkeerd handelende, moeder, aan het twijfelen. Ondertussen is Loes wel erg gecharmeerd van de Nederlandse buurman van Maartje, Juan (Jan Kooijman) en vice versa. Maar ook met Alex is het wel erg gezellig af en toe. Laait de vlam tussen de ex-geliefden weer op, vindt Loes een nieuwe liefde op de laatste plek die ze verwacht had en gooit Maartje haar toekomst te grabbel?

Je begrijpt het al: ’Verliefd op Cuba’ vergt niet veel van de kijker. Het is zo’n film die je makkelijk wegkijkt zonder dat je je druk hoeft te maken of het wel goed komt en of de personages uiteindelijk de juiste keuzes maken. De makers laten in de aanloop namelijk al genoeg hints vallen om te weten hoe deze film afloopt. Dankzij de gedegen cast is het flinterdunne verhaaltje echter best vermakelijk. Natuurlijk zijn de grappen doorgaans niet echt spitsvondig (hoewel een liposuctie wel op een grappig incident uitloopt). Daarnaast liggen de vooroordelen rondom de Cubaanse cultuur er wel dik bovenop (zoals een Cubaanse productie in Nederland waarschijnlijk zou gaan over molens en mensen op klompen). Wat deze film dan wel weer siert is dat er aandacht is voor genderdiversiteit, zonder dat daar de nadruk op ligt. Het wordt terloops benoemd, maar is geen hot topic. ‘Verliefd op Cuba’ is vaardig gemaakt, maar blijft niet lang hangen. Maar dat is ook nooit de opzet geweest van deze film.

Bioscooprelease: 14 februari 2019
DVD-release: 19 juni 2019