LOL: Laughing Out Loud (2012)

Regie: Lisa Azuelos | 97 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Miley Cyrus, Ashley Greene, Douglas Booth, Demi Moore, Adam G. Sevani, Thomas Jane, Gina Gershon, Austin Nichols, Michelle Burke, Jean-Luc Bilodeau, Jay Hernandez, Fisher Stevens, Marlo Thomas, Ashley Hinshaw, Nora Dunn, Ewan Bourne, Lina Esco, George Finn, Tanz Watson

De film ‘LOL: Laughing Out Loud’ is de Amerikaanse remake van het Franse ‘LOL (Laughing Out Loud) ®’ uit 2008. Lisa Azuelos had in Frankrijk redelijk wat succes met haar Franse tienerkomedie, en nam voor de Amerikaanse versie ook de regie op zich. Haar enige voorwaarde was dat Demi Moore de rol van moeder Anne zou spelen (in het origineel was deze taak voor Sophie Marceau weggelegd), anders zou ze er niet aan beginnen. En dus geschiedde. Naast Demi Moore zien we tieneridool Miley Cyrus in de titelrol.

LOL staat niet alleen voor ‘laughing out loud’, maar ook voor de vijftienjarige hoofdrolspeelster Lola, die door haar vrienden Lol genoemd wordt. Lola vindt overigens dat er maar weinig te lachen is in haar leven. Ze is een puberende tiener die nog op de middelbare school zit en dan ook met alle problemen die bij die bij haar leeftijd horen te maken krijgt. Aan het begin van ‘LOL: Laughing Out Loud’ zien we hoe Lola door haar vriendje Chad (George Finn) gedumpt wordt. Wat hierna volgt is eigenlijk niks meer dan een lange, voorspelbare rit, waarin maar bar weinig gebeurt. Lola wordt opnieuw verliefd, op Kyle (Douglas Booth) ditmaal, maar omdat hij samen met haar ex in een band zit ligt deze liefde natuurlijk erg gevoelig. Ook de relatie tussen Lola en haar moeder is niet al te best; de twee zijn compleet uit elkaar gegroeid en het feit dat Lola enorm eigenwijs is, maakt het allemaal niet beter.

‘LOL: Laughing Out Loud’ is niet veel meer dan een film over tieners met hun talloze tienerproblemen en -onzekerheden. Lola maakt ruzie met haar moeder, Lola heeft mot met haar vader, Lola ligt overhoop met haar vriendinnen en zoals te verwachten komen er tussen Lola en Kyle ook de nodige woordenwisselingen voor. De ruzies gaan over het algemeen over niks en berusten veelal op misverstanden. Dat gaat na enige tijd irriteren; de film begint nogal doelloos aan te voelen. Ook het karakter van Lola zelf werkt niet echt mee, ze komt enorm onsympathiek over. Dit lijkt gedeeltelijk bewust gedaan te zijn, omdat tieners, als we ‘LOL: Laughing Out Loud’ mogen geloven, nou eenmaal alleen maar lastig zijn. Hierdoor laat het je in de meeste gevallen koud wat er allemaal gebeurt.

Het grootste probleem van ‘LOL: Laughing Out Loud’ is echter dat de hele film zo overbodig aanvoelt, zeker wanneer je niet in de doelgroep valt. De kans is groot dat ‘LOL: Laughing Out Loud’ alleen meisjes als Lola aan zal spreken. De film doet namelijk niets anders dan een serie voorspelbare en ronduit oninteressante gebeurtenissen op een rijtje zetten, die alleen bij tienermeisjes nog wat herkenning zullen opleveren. De meest sprankelende zaken die ‘LOL: Laughing Out Loud’ je voorschotelt zijn een huisfeestje van Lola dat iets groter uitpakt dan gepland en een studiereisje naar Frankrijk, waarbij de tieners bij Franse gastgezinnen worden ondergebracht en dit voor de nodige miscommunicatie zorgt. Het stelt allemaal maar weinig voor en ook de uiteindelijke moraal van de film, dat je ‘gewoon jezelf moet zijn en dat dan de rest vanzelf goed komt’ is ronduit slap. Was het nou echt nodig om 90 minuten film te maken om vervolgens met deze conclusie op de proppen te komen? Vermoedelijk zouden er dan ook maar weinigen echt rouwig zijn, als deze remake van ‘LOL (Laughing Out Loud) ®’ nooit gemaakt was.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 5 juli 2012
DVD- en blu-ray-release: 13 november 2012