Lost & Found (2018)

Recensie Lost & Found CinemagazineRegie: Nicole van Kilsdonk | 90 minuten | drama | Acteurs: Hannah Hoekstra, Hajo Bruins, Bram Suijker

Nicole van Kilsdonk analyseert graag mensen in haar films. Mensen van verschillend pluimage, maar die allemaal worstelen met hun identiteit. Of ze nu jong zijn of oud, arm of rijk; daarin maakt de filmmaakster geen onderscheid. Voor haar aandeel in de reeks Telefilms van 2018 ging Van Kilsdonk aan de slag met een scenario van Johan Fretz, de schrijver en cabaretier die een graag geziene gast is in televisieprogramma’s als ‘Pauw’ en ‘De Wereld Draait Door’ en in 2011 als amper 26-jarige doorbrak met zijn veelbesproken roman ‘Fretz 2025’, over een jonge idealist die in 2025 een gooi doet naar het premierschap van Nederland. De roman – die ontsproten is uit een speech die Fretz namens zijn medestudenten van de Amsterdamse Toneelschool schreef om voor te dragen tijdens demonstraties tegen de aangekondigde bezuinigingen op cultuur – is sterk autobiografisch. Ook in zijn scenario voor de Telefilm ‘Lost & Found’ (2018) zijn autobiografische elementen te ontdekken; de hoofdpersoon is een schrijver die al jong een literaire bestseller produceerde en nu aanhikt tegen die langverwachte tweede roman. ‘Lost & Found’ leunt zwaar op de dialogen, maar die zijn bij Fretz in goede handen.

Lucas (Bram Suijker) is een schrijver van rond de dertig, die tegen typische ‘dertigersdilemma’s’ aanloopt. Na zijn spectaculair ontvangen debuutroman worstelt hij met een writer’s block. De verwachtingen rond zijn tweede boek zijn hooggespannen, maar kan hij die wel waarmaken? Hoe bokst hij op tegen dat enorme succes van zijn debuut? Een gewichtige titel en een zwaar onderwerp – iets met de zoektocht naar identiteit tijdens de Tweede Wereldoorlog – heeft hij al, nu nog op zoek naar inspiratie. Die hoopt hij te kunnen vinden in Berlijn, een stad die geschiedenis ademt en waar hij hoopt antwoorden te vinden op zijn vragen. Terwijl hij verwacht een aantal maanden een anoniem bestaan te kunnen leiden, loopt hij als hij amper een paar dagen in de Duitse hoofdstad is al zijn oude geliefde Lena (Hannah Hoekstra) tegen het lijf. Zij nodigt hem direct uit voor een etentje bij haar thuis, wat bij hem allerlei oude gevoelens aanwakkert. Lena blijkt echter inmiddels getrouwd te zijn, een dochter te hebben en in een woongroep te leven. Het wereldje waarin ze terecht is gekomen, die van de veganistische hipsters, sluit totaal niet aan bij de verwachtingen die Lucas van het weerzien had. Omdat hij de sleutels van zijn Airbnb-appartement is kwijtgeraakt, biedt Lena aan hem thuis te brengen. Wat volgt is een lange nachtelijke wandeling door Berlijn, waarbij de twee ex-geliefden herinneringen ophalen elkaar onthullende bekentenissen doen.

Wie ‘Lost & Found’ ziet, herkent ongetwijfeld parallellen met films als ‘Before Sunrise’ (1995) van Richard Linklater, en het werk van Woody Allen. Er wordt veel in gepraat en de dialoog neemt een centrale rol in het geheel in. De kern is een verbroken relatie die niet helemaal zo is afgesloten als de bedoeling was. Was het überhaupt de bedoeling van beide partijen om de relatie te beëindigen? Lucas en Lena dolen door nachtelijk Berlijn zonder concreet doel, maar met heel veel om te bespreken. Berlijn is een fascinerende stad, vinden ook Van Kilsdonk en Fretz, waar de geschiedenis en de moderne tijd dwars door elkaar heen lopen en waar hedonisme hoogtij viert. En laat het nou net die zoektocht naar genot en geluk zijn die onze hoofdpersonages motiveert. Daarnaast worstelen ze met andere, herkenbare emoties; Lucas is bang om afgewezen te worden en dat zijn tweede boek niet aan de verwachtingen voldoet. Hij denkt dat Lena zich door het moederschap laat inperken in haar vrijheid, wat natuurlijk ook zo is maar waar zij niet mee lijkt te zitten. Lucas en Lena zijn elkaars tegenpolen; hij komt wat neurotisch en gefrustreerd over en laat zich leiden door zijn angsten, terwijl zij balans en rust lijkt te hebben gevonden in een vreedzame commune en het moederschap. Hij is constant bezig met het documenteren van zijn leven (via Instagram), zij leeft meer in het hier en nu. Naarmate de film vordert, groeien de twee dichter naar elkaar toe. Dit gaat heel organisch, net als het ophalen van herinneringen aan hun (korte) tijd samen. ‘Lost & Found’ heeft in Suijker en Hoekstra twee hoofdrolspelers die de film dragen en die op heel natuurlijke wijze opgaan in hun personages. Beiden zijn niet bang om zichzelf minder sympathiek neer te zetten. Suijker en Hoekstra hebben bovendien een fijne, overtuigende chemie samen.

Met de Telefilm ‘Lost & Found’ hebben regisseur Nicole van Kilsdonk en scenarioschrijver Johan Fretz een dialoogrijke film gemaakt in de stijl van Richard Linklater en Woody Allen, die herkenbare thema’s aansnijdt en gedragen wordt door de talentvolle acteurs Suijker en Hoekstra. Een film bovendien met een glansrol voor de dynamische Duitse hoofdstad Berlijn, die floreert in al haar nachtelijke schoonheid.