Love Liza (2002)

Regie: Todd Louiso | 90 minuten | drama | Acteurs: Philip Seymour Hoffman, J.D. Walsh, Jimmy Raskin, Erika Alexander, Kathy Bates, Sarah Koskoff, Mark Hannibal, Jim Wise, Trace Turville, Wayne Duvall, Stephen Tobolowsky

Phillip Seymour Hoffman is een van de betere acteurs van zijn generatie. Met zijn acteertalent weet hij zelfs in mindere films altijd een onuitwisbare indruk achter te laten. Iets dat niet veel acteurs hem na doen. Helaas wordt dit talent niet altijd onderkend door regisseurs. Waarschijnlijk heeft dit te maken met zijn fysieke voorkomen. Hoffman is een lijvige acteur die met zijn slonzige uiterlijk geen hartenbreker is, zoals generatiegenoten als Brad Pitt, Edward Norton en Christian Slater dat wel zijn. Voor films met Hoffman’s naam erop stromen geen bioscoopzalen vol. Jammer, want qua talent overstijgt hij moeiteloos zijn collega’s. Meestal duikt Hoffmann op als bijrolspeler die een komische noot moet brengen in films. Recentelijk nog in ‘Along came Polly’. Regisseur Todd Louiso besloot Hoffmann een kans te geven en liet hem eigenhandig een complete film dragen. het resultaat is de prent ‘Love Liza’ geworden.

Hoffman speelt Wilson Joel, een jonge weduwnaar. De film begint als Joel geheel overdonderd probeert de onverwachte zelfmoord van zijn vrouw te verwerken. Joel besluit zijn baan als website-designer weer op te pakken en hij is dan ook blij verrast als hij een grote opdracht van zijn werkgever binnen kan slepen. De blijdschap is echter van korte duur, want de tragische gebeurtenissen kan hij niet van zich af zetten. Zijn vrouw liet hem een afscheidsbrief na en ondanks herhaaldelijk aandringen van zijn schoonmoeder, maakt Wilson het ding niet open. Hij is bang dat zijn vrouw omwille van hem zich van het leven beroofde. Om de werkelijkheid te ontvluchten raakt Joel verslaafd. Maar hij zoekt zijn heil niet in drugs of alcohol, maar in benzinedampen. Wilson wekt al snel achterdocht op van zijn omgeving, omdat hij continu naar benzine ruikt. Om dit te verbergen besluit Joel om een radiografisch vliegtuig te kopen en daarvan de brandstofdampen te inhaleren. Plotseling raakt de website-bouwer geobsedeerd door radiografische voertuigjes en stort zich vol overgave op deze nieuwe hobby.

‘Love Liza’ weet een goede balans te vinden tussen komedie en drama. De dramatische elementen worden vaardig afgewisseld door humoristische passages. Hoffman is perfect gecast voor deze rol en draagt bijna eigenhandig de hele film. Karakteractrice Kathy Bates heeft een mooie bijrol als Joel’ s schoonmoeder. De confrontaties tussen haar en Hoffman zijn ongetwijfeld de hoogtepunten uit de film. Helaas lijkt ‘Love Liza’ op sommige momenten iets te nadrukkelijk leentjebuur te willen spelen met Alexander Payne’s film ‘About Schmidt’. Bates speelde ook in die film mee en soms lijkt het alsof deze film een soort herhalingsoefening is voor haar. De thematiek is ook nagenoeg identiek, verlies, acceptatie, eenzaamheid en een nieuwe start. Allemaal thema’s die zowel in ‘About Schmidt’ en ‘Love Liza’ voorkomen. De trage opbouw, de karakterontwikkeling de films lijken op elkaar.

Dat neemt niet weg dat ‘Love Liza’ een uitstekende film is geworden. Regiseur Louiso weet een betere, meer organische balans tussen humor en drama te handhaven dan zijn collega-regisseur Payne. Waar de humoristische momenten in ‘About Schmidt’ nogal onverwacht en soms misplaatst overkwamen, daar heeft ‘Love Liza’ een betere symbiose in gevonden.

‘Love Liza’ is een goede film geworden. Een kleine productie die met weinig middelen het maximale effect weet te bereiken. Wederom met dank aan Hoffman.