M3GAN (2022)

Recensie M3GAN CinemagazineRegie: Gerard Johnstone | 102 minuten | thriller, science fiction, horror | Acteurs: Allison Williams, Violet McGraw, Amie Donald, Jen Van Epps, Brian Jordan Alvarez, Jack Cassidy, Ronny Chieng, Lori Dungey, Stephane Garneau-Monten, Arlo Green, Kira Josephson, Michael Saccente, Millen Baird, Jaya Beach-Robertson, Samson Chan-Boon, Chelsie Preston Clayford, Natasha Daniel, Renee Lyons, Amy Usherwood

Ons vertrouwen op en onze afhankelijkheid van technologie zal wel geen deuk krijgen na het zien van ‘M3GAN’, maar ieder weldenkend mens zal er toch even bij stilstaan: willen we dit wel? Thriller/horror-light/science fictionfilm ‘M3GAN’, naar het scenario van Akela Cooper (‘Malignant’), gaat over een levensecht stuk speelgoed, zo groot als een kind van een jaar of tien. Door vergevorderde, zelflerende A.I. is M3gan (Model 3 Generative Android) in staat om zichzelf continu te verbeteren. De pop (gespeeld door Amie Donald, met de stem van Jenna Davis) fungeert als speelkameraadje, opvoeder, leraar en beschermengel.

Bedenker en ontwikkelaar van dit revolutionaire, maar peperdure speeltje is Gemma (Allison Williams), een briljante technicus die bij Funki werkt, de fabrikant van de populaire Purrpetual Pets (een Furby-achtig knuffelbeest). Gemma werkt met twee collega’s in het geheim aan M3gan; het is enorm baanbrekend als het lukt, maar het kost het bedrijf ook handen vol geld. De deadline voor haar eigenlijke opdracht – een goedkopere versie van de Purrpetual Pet maken – nadert met rasse schreden. Dat haar zus en haar man tijdens een winterse storm omkomen en zij daarom als voogd word toegewezen voor haar negenjarige nichtje Cady (Violet McGraw) komt eigenlijk maar verrot uit.

Cady komt met wat schrammen en een trauma uit het ziekenhuis en Gemma is allesbehalve voorbereid op een kind in huis. De start is moeizaam: Cady kan haar verdriet niet kwijt en Gemma is niet bij machte om het kind op haar gemak te stellen, laat staan haar te troosten. De druk van haar werk is zo groot, dat ze zichzelf ook nauwelijks de kans geeft om te rouwen om het verlies van haar zus. Wanneer ze Cady betrekt bij haar werk maakt het meisje een opmerking, waardoor Gemma ineens het licht ziet: ze moet alles op alles zetten om van M3gan een succes te maken. Omdat ze zoveel vertrouwen heeft in haar uitvinding, koppelt ze het robotmeisje aan haar nichtje, zodat ze haar baas kan laten zien waartoe M3gan in staat is.

Het scenario is bij vlagen voorspelbaar – iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat M3gan haar taak om Cady te beschermen wel heel letterlijk neemt, en daarom alle (potentiële) dreigingen gewoon uit de weg ruimt, en de absurditeit van het geheel maakt dat ‘M3GAN’ eerder komisch dan griezelig is. Tel daarbij op dat de momenten waarop de uit de kluiten gegroeide barbiepop in zingen (en dansen!) uitbarst goed getimed en gedoseerd zijn en je kunt nagaan dat je je met deze film beslist zult vermaken. De film bevat te weinig gore voor de bloeddorstige horrorfans, maar wel een paar originele kills.

‘M3GAN’ is een grappige thriller met horrortrekjes en een serieuze ondertoon. Thema’s als rouw, verantwoordelijkheden, opvoeding, stress op het werk en het belang van menselijke relaties komen allemaal aan bod, maar er is geen ruimte voor echte verdieping daarvan. Dat is niet zo erg, want dat zou ook botsen met het campy karakter van de film. ‘M3GAN’ is een cultklassieker in wording.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 5 januari 2023