Macabre (2009)

Regie: Kimo Stamboel, Timo Tjahjanto | 96 minuten | horror | Acteurs: Ario Bayu, Shareefa Daanish, Julie Estelle, Ruly Lubis, Daniel Mananta, Mike Muliadro, Arifin Putra, Dendy Subangil, Imelda Therinne, Sigi Wimala

Wat je van ver haalt is lekker. Dit oude gezegde gaat zeker op voor ‘Macabre’, want deze gore en gestoorde Indonesische slasher is lekker bruut en erg lomp. Zo worden ze in ieder geval niet gemaakt in Hollywood!

In ‘Macabre’ ontmoet je de vriendengroep rond de zwangere Astrid. Deze jonge vrouw en haar man Adjie verhuizen naar Australië om daar een toekomst op te bouwen. Haar zus Ladya en vrienden Alam, Eko en Jimmy vergezellen het stel naar Soekarno-Hatta International Airport. De onderlinge verhoudingen zijn op scherp gezet, omdat Astrid en Adjie vertrekken. Na een wilde stapavond besluit het gezelschap om de gestrande Maya naar huis te brengen. De jonge vrouw bedankt de groep uitvoerig en nodigt hen uit om bij haar thuis te eten. Maya’s moeder Dara verwelkomt de gasten met open armen. Al klopt er iets niet. Dara oogt niet veel ouder dan haar dochter…

Regisseursduo Kimo Stamboel en Timo Tjahjanto heeft een hoop goede ideeën, maar helaas een karig budget. Het bloed – dat per liter gaat – oogt nep (lees: waterig). Daarnaast zijn niet alle moordpartijen duidelijk in beeld gebracht. Maar als het duo voluit gaat, gaan ze ook echt ver. Vooral scènes met een kettingzaag zijn niet bepaald zachtzinnig te noemen. Verder komt er een zwangere vrouw in voor die ook niet gespaard wordt. Gewoon al het gegeven dat zelfs zwangere vrouwen niet veilig zijn, geeft aan dat ‘Macabre’ zich niet inhoudt. Zeker spanningsverhogend.

Het acteerwerk is niet slecht. De cast speelt aardig en zet de vlakke personages degelijk neer. Dat het hier om jongvolwassenen – in plaats van tieners – gaat is voor het genre al redelijk origineel. De absolute ster van de film is Shareefa Daanish die de gestoorde Dara op een erg creepy manier neerzet. Als ze in beeld is, trekt ze alle aandacht naar zich toe. Haar lage stem en geheimzinnige uitstraling werken sfeerverhogend. Er klopt iets niet, maar wat?

Grappig genoeg spreekt de duivelse Dara zelfs een paar zinnetjes Nederlands. Het werkt bevreemdend, omdat het vanuit het niets komt. ‘Macabre’ is een lompe, snoeiharde horrorfilm. Een mooi visitekaartje dus. Hopelijk krijgt dit regisseursduo de volgende keer een rianter budget.

‘Macabre’ verschijnt maandag 24 september 2012 op DVD.