Mannetje Tak – Stick Man (2015)

Recensie Mannetje Tak CinemagazineRegie: Jeroen Jaspaert, Daniel Snaddon | 27 minuten | animatie, korte film, familie | Originele stemmencast: Martin Freeman, Jennifer Saunders, Rob Brydon, Russell Tovey, Sally Hawkins, Hugh Benneville, Anouska White, Eve Bentley, Ben Jenkinson, Elliot Kelly, Ella Sutton, Isabel Ainsworth, Eden Muckle

Kinderrijmpjes verzinnen; het lijkt eenvoudig, maar schijn bedriegt. De juiste toon vinden om kleuters mee aan te spreken is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Het verhaaltje moet kinderen aanspreken; ze moeten er genoeg in kunnen herkennen, maar het moet ook een beetje spannend zijn, anders zijn ze er te snel op uitgekeken. Welke toon gebruik je, welk metrum en welke woorden? Julia Donaldson is er een kei in. Boeken van haar hand zijn bij heel wat gezinnen met jonge kinderen in de boekenkast te vinden. Haar grootste successen boekte de Britse aan de zijde van de in Londen woonachtige Duitse illustrator Axel Scheffler. Begin jaren negentig, toen Donaldson als liedjesschrijver voor de BBC werkzaam was, werden ze aan elkaar gekoppeld toen haar lied ‘A Squash and a Squeeze’ in boekvorm werd gegoten. Sindsdien creëerden ze samen onder meer de neoklassiekers ‘De Gruffalo’ (‘The Gruffalo’), ‘De slak en de walvis’ (‘The Snail and the Whale’) en ‘Mannetje Tak’ (‘Stick Man’).

De Belgische regisseur Jeroen Jaspaert maakte samen met de in Zuid-Afrika woonachtige Amerikaan Daniel Snaddon een animatiefilm van ‘Mannetje Tak’ (2015). Producent is Magic Light Pictures, dat eerder verantwoordelijk was voor de succesvolle verfilmingen van ‘The Gruffalo’ (2009), ‘The Gruffalo’s Child’ (2011) en ‘Room on the Broom’ (2012), eveneens naar een boek van Donaldson en Scheffler. ‘Stick Man’ is, in tegenstelling tot zijn drie voorgangers, geheel met de computer gemaakt. De veelal Zuid-Afrikaanse tekenaars hielden echter wel in het achterhoofd dat ze trouw moesten blijven aan de tekeningen uit het boek. Perfect gladgestreken moest het dus absoluut niet worden. In Groot-Brittannië is het inmiddels traditie om de ongeveer een half uur durende animatiefilmpjes van het werk van Donaldson en Scheffler met kerst op televisie uit te zenden. In het geval van ‘Stick Man’ is dat ook nog eens gerechtvaardigd, omdat de Kerstman een cruciale rol speelt in het verhaal. Die gunstige timing – naar de première van ‘Stick Man’ op 25 december 2015 keken bijna 9,3 miljoen Britten – heeft er wellicht mee te maken dat grote namen uit de Britse film- en televisiewereld maar wát graag hun medewerking aan het project verleenden. Met Jennifer Saunders als verteller, Martin Freeman als Stick Man en in diverse kleinere rollen mensen als Rob Brydon, Sally Hawkins, Hugh Bonneville en Russell Tovey lijkt succes haast verzekerd.

‘Stick Man’ of in het Nederlands ‘Mannetje Tak’ gaat over een tak. Niet zomaar een stuk hout, maar een tak met ogen, een neus, een mond, armen en benen. Een wandelende tak dus. Een heerlijke, positief ingestelde familieman, die met zijn vrouw en drie kinderen in een holle boom woont. Op een morgen is hij vroeg wakker, dus besluit hij een rondje te gaan joggen. Dat had hij beter niet kunnen doen. Want niet iedereen ziet hem voor wat hij is: een levend wezen. Zo wordt hij gegrepen door een hond, die met hem wil spelen. Een jong meisje gooit hem in de rivier en een zwaan gebuikt hem om haar nest mee te bouwen. Allemaal leuk en aardig, maar Mannetje Tak wil gewoon terug naar zijn gezin. Telkens is er echter iemand die roet in het eten gooit. Seizoenen gaan voorbij. Mannetje Tak staat zelfs even in de brand! Net wanneer hij op het punt staat zijn hoofd erbij neer te laten hangen, brengt de Kerstman redding.

‘Mannetje Tak’ is een charmante verfilming van een universeel verhaal. De animaties zijn eenvoudig maar doeltreffend en, belangrijker nog, ze benaderen de tekeningen van Scheffler. De kracht van de verhalen van Julia Donaldson is hun geestigheid en de kracht van de herhaling, en dat zien we ook in de filmversie terug. Op subtiele wijze wordt de wisseling van de seizoenen in het verhaal verwerkt en in elk nieuw fragment zijn amusante kwinkslagen verwerkt, zowel in woord als in beeld. De kerstman heeft in Nederland wellicht niet zo’n magische uitstraling als in veel andere landen, maar met de manier waarop hij Mannetje Tak uit zijn penibele situatie komt redden zal hij zelfs de meest sceptische Hollander voor zich weten te winnen. ‘Mannetje Tak’ is een lief, klassiek kinderverhaaltje, charmant, met veel humor en warmte en een boodschap die de spijker op de kop slaat. Voor de liefhebbers van de verfilming van ‘De Gruffalo’ is deze eigenlijk niet te missen!

DVD-release: 22 februari 2017