Mega Shark vs. Mecha Shark (2014)

Regie: Emile Edwin Smith | 90 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Christopher Judge, Elisabeth Röhm, Matt Lagan, Hannah Levien, Paul Anderson, Debbie Gibson, Fiona Hardingham, Emma Rose Maloney, Steve Hanks, Simon Barbaro, Marshall Dunn, Colin Flynn, David Salsa, Robert Sisko, Alain Gerard

Filmmaatschappij The Asylum grossiert in ‘films’ (die aanhalingstekens zijn bewust geplaatst, omdat je uit respect voor het medium eigenlijk niet van die term gebruik mag maken) die niets kosten en op hypes inspringen. Door het meeste geld in het dvd-hoesje te investeren hoopt deze studio geld uit de zak van onwetende consumenten te kloppen. De cover ziet er gaaf uit en de titel doet erg sterk denken aan de naam van populaire blockbusters. In de hoop een kwaliteitsproduct voor een zacht prijsje op te pikken, beduvelt The Asylum niet-belezen filmliefhebbers met goedkoop gefabriceerde meuk. Als deze lieden niet mee willen liften op kaskrakers dan verzinnen ze zelf wel wat. Aan de ideeën ligt het niet – het gaat vaak om vleesgeworden jongensdromen waarin supermachten het tegen elkaar opnemen – maar aan de uitwerking wel. Neem nu ‘Mega Shark vs. Mecha Shark’…

In ‘Mega Shark vs. Mecha Shark’ gaat het niet goed met onze planneet. Door het smelten van de ijskappen, ontdooit een reuzenhaai. Dit monster zaait dood en verderf op zee en daarom zet de Amerikaanse regering het ultieme wapen in: een mechanische haai. Een titanenstrijd breekt als als de Mega Shark het opneemt tegen de Mecha Shark!

Het verhaal is een vleesgeworden puberdroom. Haaien zijn cool en een extra grote haai is dus extra cool. Het enige dat gaver is dan een mega haai is een mechanische mega haai. Als die twee oerkrachten elkaar treffen, kun je vuurwerk verwachten. Toch? Helaas is dat niet zo, want de actie in deze film is erg tam. The Asylum staat bekend om z’n brakke en zwaar gedateerde special effects. Dat is zoveel de kracht en de zwakte van deze studio. Helaas krijg je maar weinig actie te zien en dat haalt het bestaansrecht van deze productie volledig onderuit.

Er is niets mis met pulp. De ‘Sharknado’ films waren hilarisch (slecht). Deze film mist actie en vaart. Je kijkt nu naar tenenkrommend acteerwerk en bordkartonnen decors. Het beloofde gevecht stelt zwaar teleur. Snel vergeten dit gedrocht.

‘Mega Shark vs. Mecha Shark’ verschijnt donderdag 19 februari 2015 op DVD (DVD-box Best of Sharks).