Minoes (2001)

Recensie Minoes CinemagazineRegie: Vincent Bal | 96 minuten | familie | Acteurs: Carice van Houten, Theo Maassen, Sarah Bannier, Hans Kesting, Olga Zuiderhoek, Pierre Bokma, Jack Wouterse, Loes Luca, Annet Malherbe, Wim T. Schippers, Paul Haenen, Hans Teeuwen, Katja Schuurman

Na het verfilmen van ‘Abeltje’ en de serie ‘Otje’ heeft producent Burny Bos weer een klassiek jeugdboek van Annie M.G. Schmidt onder handen genomen. Samen met dochter en scenariste Tamara Bos en de jonge Vlaamse regisseur Vincent Bal besloot Bos zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke verhaal te blijven. Alleen de gedaanteverwisseling van Minoes is in de film wel aangepast. Hier verandert Minoes van poes in een juffrouw in een groen mantelpak na het proeven van chemisch afval uit een vat van de plaatselijke deodorantfabriek, terwijl dit in het boek nogal vaag wordt beschreven. ‘Minoes’ is overigens een CV-film, dit houdt in dat de overheid het via een speciale belastingmaatregel aantrekkelijk heeft gemaakt voor investeerders om geld te steken in de film.

Carice van Houten is perfect gecast voor de rol van juffrouw met katse gewoonten. De manier waarop ze beweegt en spreekt, haar gezichtsuitdrukkingen, alles lijkt goed te zijn doordacht en voorbereid. Theo Maassen is vooral innemend als de verlegen journalist Tibbe. Sarah Bannier speelt het jonge en behulpzame buurmeisje van Tibbe en Pierre Bokma is lekker gemeen als de schurk van Killendoorn. Voor de film werden professionele katten gebruikt die ook in commercials verschijnen. Bos vertelt dat het in het begin moeilijk was om de katten aan de filmploeg te laten wennen. Omgekeerd bleek hoofdrolspeelster Carice van Houten op de set allergisch te zijn voor katten! Deze Killendoornse katten van de kattenpersdienst moesten allemaal nieuwtjes kunnen doorvertellen en dat werd gerealiseerd met special effects onder een beperkt budget. Naast het op en neer bewegen van de bek moest er nog iets van menselijke expressie worden toegevoegd. De scènes op het dak en de pratende katten zijn komisch.

Qua geloofwaardigheid en authenticiteit is ‘Minoes’ een succes geworden mede door de fantastische cast. Voor sommigen is het bekijken van ‘Minoes’ een genot, puur vanwege het jeugdsentiment en de kattenliefde. Maar hoe dan ook ‘Minoes’ is een hele lieve en leuke film die iedereen en natuurlijk vooral kinderen veel heeft te bieden.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 6 december 2001
DVD-release: 1 mei 2018 (Annie MG Schmidt 8 DVD collectie)