Much Ado About Nothing (2012)
Regie: Joss Whedon | 109 minuten | romantiek, komedie, drama | Acteurs: Amy Acker, Alexis Denisof, Nathan Fillion, Clark Gregg, Reed Diamond, Fran Kranz, Jillian Morgese, Sean Maher, Spencer Treat Clark, Riki Lindhome, Ashley Johnson, Emma Bates, Tom Lenk, Nick Kocher, Brian McElhaney
Je draagt de loodzware verantwoordelijkheid van het maken van de meest geanticipeerde superheldenfilm ooit (’The Avengers’) en je hebt een welkome adempauze tussen het filmen en monteren, wat doe je? Juist, je maakt een hedendaagse verfilming van een Shakespeare toneelstuk.
Dit was de gedachtegang van regisseur Joss Whedon, bekend van het voorgenoemde ‘The Avengers’ en bij de meesten nog bekend van de hitserie “Buffy the Vampire Slayer”. De verfilming van het welbekende toneelstuk ‘Much Ado About Nothing’ van “The Bard” himself werd in slechts 12 (!) dagen opgenomen in en rondom het huis van de regisseur. Liefhebbers van het tv-werk van Joss Whedon hebben geluk, de cast is grotendeels opgemaakt uit bekende gezichten van onder andere “Buffy the Vampire Slayer”, “Angel”, “Firefly” en “Dollhouse”.
Prins Don Pedro (Reed Diamond) en zijn adjudanten Benedick (Alexis Denisof) en Claudio (Fran Kranz) zijn op de terugweg van een succesvolle campagne en bij terugkeer in Messina worden zij uitgenodigd te verblijven in het huis van gouverneur Leonato (Clark Gregg). Bij het wederzien van Hero (Jillian Morgese) uit Claudio zijn intentie om haar de zijne te maken, dit tot ontsteltenis van Benedick. Hij is van mening dat trouwen voor de domme is en gaat liever het leven door als vrijgezel, standpunten die worden gedeeld door Hero’s nichtje Beatrice (Amy Acker). Claudio is ervan overtuigd dat Benedick simpelweg de ware nog niet is tegengekomen en besluit hem een handje te helpen. Voor beide heren geldt: de weg van de liefde is ver van voorspelbaar.
Voor het kijken van ‘Much Ado About Nothing’ zijn er een aantal dingen goed om te weten. Ten eerste zijn de oud-Engelse dialogen uit het originele toneelstuk behouden, net zoals de constante zang in ‘Les Miserables’ (2012) is dit iets waar je aan moet wennen.
Zoals recent wel meer films – ‘Frances Ha’ en ‘Nebraska’ om er een paar te noemen- is de gehele film in haarscherp zwart-wit. En tenslotte wordt er een minimalistische stijl aangehouden net zoals dit op het toneel zou zijn. Mocht dit geen belemmering vormen in je filmkeuze, dan staat je een zeer scherpzinnige, humoristische en eigentijdse verfilming van Shakespeare te wachten.
Gelijk vanaf het eerste moment slaat het plezier wat de cast heeft in het spelen van het klassieke toneelstuk over op de kijker. Ondanks het ontbreken van grote sterren, of juist daarom, is dit een echte ensemble performance. Iedereen lijkt blij te zijn met de kans om eindelijk hun vroegere schoolwerk in een bioscoopfilm tentoon te spreiden.
Met speels gemak rollen de Oudengelse teksten van de tongen en wordt er op een natuurlijke manier met het materiaal omgesprongen. Samen met de muziek wordt het theatergevoel alleen maar versterkt. De dynamiek tussen hoofdrolspelers Alexis Denisof en Amy Acker laat goed zien dat we hier te maken hebben met een op elkaar ingespeelde cast, met Nathan Fillions Dogberry als zeer komische noot.
In dit passieproject van Joss Whedon speelt de liefde de hoofdrol en blijkt maar al te meer dat de meeste moderne rom-coms inspiratie halen uit de klassieke verhalen. Jaloezie, bedrog, onzekerheid; de vele verschillende facetten van de liefde komen aan bod, vaak met een knipoog.
Complimenten aan Whedon voor deze verfrissende bewerking van aloude toneelstuk. Het zal voor sommigen goed dienen als introductie tot de wereld van Shakespeare en voor oudgedienden van de klassieke toneelstukken is hier ook genoeg uit te halen. Al met al is het met ‘Much Ado About Nothing’ Shakespeareaans genieten geblazen!
Scott van der Winden
Waardering: 4
Bioscooprelease: 16 januari 2014
DVD-release: 22 april 2014