Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer (2016)

Recensie Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer CinemagazineRegie: Joseph Cedar | 113 minuten | drama, thriller | Acteurs: Richard Gere, Lior Ashkenazi, Michael Sheen, Steve Buscemi, Yehuda Almagor, Neta Riskin, Josh Charles, Dan Stevens, Harris Yulin, Doval’e Glickman, Tali Sharon, Charlotte Gainsbourg, Isaach De Bankolé, Miranda Bailey

Hij mengt zich in kringen van rijke New Yorkers van Joodse afkomst en maakt daarbij een uiterst eenzame indruk. Richard Gere is Norman Oppenheimer, een self made-netwerker die congressen en feestjes afloopt, maar net zo goed een zwerver in een net pak zou kunnen zijn. Wat zijn doel precies is, behalve dineren met rijken die weinig van hem moeten, is ons vooralsnog niet duidelijk. Dat de weduwnaar Oppenheimer een sympathieke underdog is wel, in ‘Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer’, de eerste Engelstalige film van de Israëliër Joseph Cedar (‘Footnote’).

De film bezit een stijlvolle, on-Amerikaanse traagheid, maar is ook weer niet Europees te noemen. Dat komt door Gere en de New Yorkse setting. Gere geeft de film schwung, met Steve Buscemi en Charlotte Gainsbourg (met krullen) in kleinere rollen en Lior Ashkenazi (‘Footnote’) als energieke kandidaat-premier van Israël. De twee mannen komen toevalligerwijze in contact, en Norman denkt via deze Micha Eshel een belangrijke deal af te sluiten. Lang blijft vaag wat en het lijkt oninteressant, maar net als in ‘Footnote’ gaat het Cedar om dilemma’s in relaties, en niet zozeer om plot.

Dat lijkt ook niet zijn sterkste punt, blijkt vooral in de overgangen tussen filmdelen. Eenzaamheid speelt evenwel een belangrijke rol in ‘Norman’. Oppenheimer en Eshel raken soort van bevriend; Oppenheimer omdat hij niemand heeft en de spotlights zoekt, Eshel omdat macht hem van ware vriendschappen lijkt af te sluiten. Of omdat hij een vertrouweling nodig heeft in de VS? Hoe dan ook: het schept een band. Dit gegeven, plus de acteerprestaties van de geraffineerde Ashkenazi en de schmierende Gere, doen de gekunsteldheid van ‘Norman’ een beetje vergeten.

Jan-Kees Verschuure

DVD-release: 6 september 2017