Piranha Part Two: The Spawning – Piranha II: Flying Killers (1981)

Regie: James Cameron, Ovidio G. Assonitis | 84 minuten | romantiek, science fiction, horror | Acteurs: Tricia O’Neil, Steve Marachuk, Lance Henriksen, Ricky Paull Goldin, Ted Richert, Leslie Graves, Carole Davis, Connie Lynn Hadden, Arnie Ross, Tracey Berg, Albert Sanders, Anne Pollack, Hildy Magnasun, Phil Colby, Lee Krug, Sally Ricca, Ward White, Ancile Gloudon, Paul Drummond, Frank Dorothy Cunningham, Aston S. Young, Paul Issa, Gaetano Del Grande, Myra Weisler, Ancile Gloudon, Johnny Ralston, Jim Pair, Captain Kidd Brewer Jr., Jan Eisner Mannon

Ook James Cameron, bekend van succesvolle Hollywoodvehikels als ‘Aliens’, ‘The Terminator’ en ‘Terminator 2: Judgment Day’, begon zijn carrière niet direct met een topfilm. Integendeel. ‘Piranha Part Two: The Spawning’, het vervolg op, je raadt het al, ‘Piranha’, is het schoolvoorbeeld van de B-film.

Wat kan je van deze film verwachten? Het scenario van ‘Piranha II: Flying Killers’, zoals de film ook wel genoemd wordt, zit vol met gaten, is lachwekkend en ronduit belabberd. Je vraagt je af waarom het überhaupt verfilmd is. De special effects, die vooral bestaan uit rondzwemmende en jawel, rondvliegende moordlustige vissen zijn gewoonweg belachelijk. De soundtrack past zo nu en dan totaal niet bij de getoonde scènes en de hoeveelheid overbodig bloot is nogal aan de hoge kant.

Alhoewel het erg makkelijk is om door te gaan met het opsommen van minpunten, is het misschien een idee om uiteen te zetten waarom deze film misschien toch de moeite van het bekijken waard is. Hier volgen een aantal redenen: het is de allereerste speelfilm van James Cameron. Eerste films blijven interessant. Zo kan je proberen om een glimp op te vangen van elementen die in later werk van eenzelfde regisseur terugkeren. In het geval van Cameron is dit overduidelijk zijn obsessie met, of misschien liefde voor water. ‘Piranha Part Two’ bevat een aantal duikscènes waar onderwatercamera’s aan te pas zijn gekomen. Voor latere films als ‘The Abyss’ en ‘Titanic’ liet Cameron aparte camera’s ontwikkelen die tot prachtige beelden en onvergetelijke scènes geleid hebben. Een andere reden om deze film te bekijken is dat je eenvoudigweg niet na hoeft te denken. Laat het lekker over je heen komen. Maak je niet druk over het niveau van de film en geniet van hetgeen je te zien krijgt. Wanneer je ontspannen naar deze film kijkt valt er nou eenmaal een hoop te lachen. Vergeet niet dat het ook met deze regisseur meer dan goed is gekomen.

‘Piranha Part Two’ is een absolute kijktip voor fans van komische horror in het straatje van films als ‘Tremors’ en ‘Gremlins’. Wanneer je deze film in zijn tijd, begin jaren tachtig, en genre, komische B-film met horrorelementen, plaatst, valt er een hoop te genieten.

Vincent Nijman

Bioscooprelease: 28 oktober 1982