Rails & Ties (2007)

Regie: Alison Eastwood | 101 minuten | drama | Acteurs: Kevin Bacon, Marcia Gay Harden, Miles Heizer, Marin Hinkle, Eugene Byrd, Bonnie Root, Steve Eastin, Laura Cerón, Margo Martindale, Kathryn Joosten, Steven M. Porter, Jim Cody Williams, Kerri Randles, Stephen Peace, Robert Harvey

‘Rails & Ties’ is een film van Alison Eastwood, en ja, zij is inderdaad de dochter van. Meestal roepen acteurs of regisseurs met bekende vaders of moeders om het hardst dat zij het allemaal zelf hebben gedaan en dat ze niet vergeleken willen worden met hun voorganger. Toch moet Alison Eastwood toegeven dat haar bekende vader haar wel wat geholpen heeft. Welke beginnende regisseur krijgt het anders voor elkaar om voor zijn of haar debuutfilm acteurs als Kevin Bacon en Marcia Gay Harden te strikken? Ook kreeg zij hulp van Tom Stern, de bekende Director of Photography van enkele Eastwood-films zoals ‘Mystic River’ en ‘Million Dollar Baby’. Hoezo is papalief een kruiwagen geweest voor Alison? Maar niet te min moet gezegd worden dat de jonge Eastwood met haar eerste film een goede indruk achter heeft gelaten, en dat heeft ze voor een groot deel toch ook aan zichzelf te danken.

Het verhaal van ‘Rails & Ties’ is origineel en zeer indrukwekkend. Een jongetje verliest zijn moeder bij een ongeluk met een trein. Hoewel, ongeluk? De moeder parkeerde haar auto expres op het spoor. De jonge David heeft geen familie en wordt in een pleeggezin geplaatst waarvan hij al snel wegvlucht. Hij is boos op de treinmachinist Tom Stark en gaat hem opzoeken. Tom en zijn ernstig zieke vrouw Megan zitten in een huwelijksdip en daarnaast worstelt Tom met zijn gevoelens rondom het hele ongeluk. Dan staat David ineens aan de deur. Hoewel het Megan gelukkig lijkt te maken en het de problemen tussen Tom en Megan lijkt op te lossen is het behoorlijk onethisch om het kind in huis te halen. En kan David het wel aan om nog een moeder te verliezen?

De combinatie Kevin Bacon en Marcia Gay Harden is niet de meest voor de hand liggende keuze voor een drama als ‘Rails & Ties’. Marcia Gay Harden heeft van zichzelf een wat zachtere, lieve uitstraling en past perfect in de rol van liefhebbende pleegmoeder. Kevin Bacon is echter wat moeilijker in het plaatje van liefhebbende echtgenoot en vader te plaatsen. Bacon is en blijft op het eerste oog een beetje de ‘engerd’ van het verhaal. Als hij in het begin een beetje de norse en afstandelijke echtgenoot speelt, die moeilijk met zijn gevoelens om kan gaan, komt het beeld van de doorgedraaide ‘Hollow Man’ weer naar boven. En dat is jammer. Want Bacon heeft zeker meer in huis, hij heeft alleen zijn gezicht niet mee. Pas aan het einde van de film, als hij langzaam de liefde van zijn vrouw terug wint en ook een band begint te ontwikkelen met David, krijgen we de andere, gevoelige, kant van Bacon te zien. Fijn dat dit lukt!

Marcia Gay Harden bezorgt de kijker kippenvel met de heftige rol die ze speelt. Het spelen van een terminale patiënt is nooit gemakkelijk maar Harden doet dit uitstekend. Ze weet op de juiste momenten de dramatiek in haar gezichtsuitdrukking te brengen, maar weet dit ook weer goed los te laten. We hoeven immers niet de hele film naar de zielige Megan te kijken die dood gaat, hoe tragisch het ook is, het is een zijlijn van het verhaal. Harden speelt haar rol ingetogen, doch overtuigend. Ook Miles Heizer weet als David Danner de harten van de kijker te winnen.

Enig minpuntje aan de film is dat deze hier en daar wat ongeloofwaardig is. Aan het eind blijven er nog wat vraagtekens staan, maar ach, zo erg is dat nou ook weer niet. Want wat een ontroerend en aangrijpend verhaal is ‘Rails & Ties’. Is het mogelijk om een band op te bouwen tussen dader en slachtoffer? Of is Tom Stark eigenlijk zelf ook een slachtoffer van het ongeluk? En blijft dit de rest van hun leven tussen hen in staan? Allemaal vragen die Eastwood in deze film aan het publiek wil stellen. Een heerlijke film om nog lang over na te denken!

Eveliene Sanders