Re \ Entry (2019)

Recensie Re \ Entry CinemagazineRegie: Ben Brand | 9 minuten | drama, fantasie, korte film | Acteurs: Issaka Sawadogo, John Bang Reilly

Andy Weir is de schrijver van het boek “The Martian”, dat verfilmd werd door Ridley Scott met Matt Damon in de hoofdrol. Weir schreef eveneens een kort verhaal, “The Egg”, dat hij publiceerde op zijn website in 2009. Het verhaal werd immens populair. Zoveel fans wilden dat anderen het ook konden lezen, dat de vertalingen als paddenstoelen uit de grond schoten. “The Egg” inspireerde ook andere artiesten: het album “Everybody” (2017) van rapper Logic is op het verhaal gebaseerd; Duitse animatiestudio Kurzgesagt maakte er in 2019 een animatiefilmpje van en de Nederlandse filmmaker Ben Brand een “live action” variant, getiteld ‘Re \ Entry’. De film is onderdeel van het jaarlijks terugkerende korte-film-programma KORT!

De film gaat over jou. Jij bent een man ergens achterin de veertig en je bent zojuist omgekomen bij een auto-ongeluk. Dat is niet het einde, want je hoort iemand tegen je praten. In een prachtig Engels accent vertelt een onzichtbare entiteit je op lichtkomische wijze alles wat je moet weten over wat er zojuist is gebeurd en wat je nog te wachten staat. “You were on yur way home when you died. Nothing purticularly remarkable, but fa-al nonetheless.” Jij stelt vragen. En krijgt antwoorden. Maar niet alle puzzelstukjes landen in één keer. Maar zodra ze dat doen, is het allesomvattend en diep filosofisch. Dacht je tot voor kort dat ’42’ het antwoord was op het leven, het universum en alles? Think again! Wauw.

De beelden passen erg goed bij het verhaal. Je ziet een man op zijn zij in een bos liggen. Het schemert. Langzaam komt hij bij. Snelle cuts laten andere mensen zien, nét te vlug om daar een touw aan vast te knopen, maar uitstekend voor de sfeerzetting. Je voelt de ontreddering van de man, maar tegelijkertijd na enige tijd ook de berusting. Eigenlijk zoals je je voor kan stellen hoe het is om te beseffen dat je dood bent. Niet meer terug kan naar je leven, maar nieuwsgierig bent naar wat er nu met je gebeurt. Kom je in de hemel? Raak je straks je besef van de antwoorden op de vijf w’s kwijt? ‘Re \ Entry’ is net zo’n goede verfilming van het verhaal van “The Egg” als ‘The Martian’ dat is.

‘Re \ Entry’ wordt zondag 20 oktober 2019, rond 23.15 uur, op NPO3 uitgezonden.