Remainder (2015)

Recensie Remainder CinemagazineRegie: Omer Fast | 97 minuten | drama | Acteurs: Tom Sturridge, Cush Jumbo, Ed Speleers, Arsher Ali, Shaun Prendergast, Laurence Spellman, Benjamin Davies, Elias Esser, Sasha Frost, Andrew Havill, Maxamillian Johnstone, Attila G. Kerekes, Jacqueline Macaulay, Lanre Malaou, Tim Plester, Adrian Schiller, Agnes Thi-Mai, Bill Thomas

Een man loopt gehaast over straat met een rolkoffer, hij probeert tevergeefs een taxi staande te houden, hij loopt door en houdt halt voor een drukke straat. Een vrouw komt gehaast aanrennen. Als de man omkijkt, ziet hij dat zij naar hem kijkt. Hij laat de koffer staan en steekt de straat over. Aan de overkant draait hij zich om, ziet de koffer en besluit terug te lopen. Dan stort er glas van een glazen dak met veel kabaal naar beneden. De mensen op straat kijken verschrikt naar boven, ook de man kijkt even op en loopt dan verder terwijl hij zijn telefoon controleert. Het volgende moment wordt hij geraakt door het vallend puin.

Dit zijn de puzzelstukken waarmee we het als kijker moeten doen, want net zoals de man hebben we verder geen idee wat zich hiervoor afspeelde. De man, in het verhaal aangeduid als Tom, heeft zijn geheugen verloren door het ongeluk. Voor de lichamelijke schade die hij heeft geleden ontvangt hij een royale schadevergoeding van acht en een half miljoen pond, in ruil daarvoor moet hij zijn mond houden over de gebeurtenis. Het geld biedt Tom een uitweg uit een miserabel leven waarin hij al het contact met de wereld om hem heen verloren lijkt te hebben. Hij koopt een appartementencomplex dat hij herkent uit een beeld dat hem plotseling te binnenschiet, en huurt acteurs in die het pand moeten bewonen: een man die de hele dag Die Kunst der Fuge speelt, katten op een dak, een oud vrouwtje in het trappenhuis, enzovoorts. Het beeld is werkelijkheid geworden en Tom kan nu als een regisseur door zijn stuk heenlopen, van alle kanten bekijken, de handelingen pauzeren of eindeloos herhalen.

Als je inmiddels begint te vermoeden dat je met een klassieke mindfuck film te maken heeft, dan heb je helemaal gelijk: ’Remainder’ (2015) is een verfilming van Tom McCarthy’s gelijknamige, enigmatische thriller waarin een loopje wordt genomen met de beleving van de werkelijkheid. Beeldend kunstenaar en regisseur Omer Fast heeft met ‘Remainder’ een film gemaakt die alle schijn heeft dat alles draait om de plot, maar ook dat is maar schijn. Fast concentreert zich vooral op de obsessie van de hoofdpersoon met zijn zelf gecreëerde werkelijkheid waarover hij als een god de volledige controle heeft.

Vorm dicteert hier — zoals het hoort — de inhoud: ‘Remainder’ blijft gevoelsmatig op een afstand door de kale geluidsband en gebruik van desoriënterende close-ups zonder context. Dat Tom bepaald niet een sympathieke hoofdpersoon is, versterkt dit gevoel; als kijker wil je weten hoe de vork in de steel zit, maar je doet dit voor jezelf en niet voor Tom met wie wij veel minder meeleven dan met een vergelijkbaar personage zoals Leonard Shelby uit ’Memento’ (2000).

Door de wat onevenwichtige balans tussen plot en karakterontwikkeling is de ontknoping misschien wat te voorspelbaar en niet helemaal bevredigend, maar ‘Remainder’ is toch een intrigerende film die je na afloop niet kan loslaten, al is het alleen maar om alle stukjes van de puzzel op zijn plek te krijgen. Gezien de titel is dat laatste wellicht een onmogelijke opgave.

Alberto Ciaccio

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 3 november 2016
VOD-release: 28 februari 2017
DVD-release: 28 februari 2017