Rememory (2017)

Regie: Mark Palansky | 111 minuten | drama, thriller, science fiction | Acteurs: Peter Dinklage, Matt Ellis, Jordana Largy, Martin Donovan, Evelyne Brochu, Henry Ian Cusick, Anton Yelchin, Julia Ormond, Gracyn Shinyei, Colin Lawrence, Chad Krowchuk, Kate Bateman, Kiefer O’Reilly, Courtney Richter, Stefania Indelicato, Andrew Herr, Carrie Anne Fleming, Scott Hylands

Stel je toch eens voor. Je hebt een machine die in staat is jouw geheugen te lezen, ook de zaken die je allang weer bent vergeten. Al die zaken komen dan terecht in een chip die je kunt aansluiten op een monitor, zodat je een soort videoalbum krijgt van de belangrijkste gebeurtenissen in je leven. Maar de techniek is ook een manier om traumatische gebeurtenissen te herbeleven en om op die manier in het reine te komen met het verleden. Helemaal onmogelijk? Niet volgens Gordon Dunn, visionaire uitvinder in de Amerikaanse speelfilm ‘Rememory’.

In ‘Rememory’ ontmoeten we Dunn wanneer de machine (genaamd Rememory) bijna klaar is voor lancering. Ook maken we kennis met een aantal personen die het apparaat inmiddels hebben getest, waaronder de geheimzinnige eenling Sam Bloom. Wat die proefpersonen niet weten, is dat het gebruik van Rememory niet zonder bijwerkingen is. Wat die proefpersonen ook niet weten, is dat er vlak voor de lancering een dode zal vallen en ieders leven op zijn kop komt te staan. En dat Sam Bloom zich zal ontpoppen als een tot op het bot gemotiveerde detective.

Dit aardige verhaal leidt tot een film die vooral opvalt door evenwichtig en kalmte. ‘Rememory’ is een uitgebalanceerde mix van meerdere genres (thriller, mysterie, scifi, drama). De thrillerkant is meer van het gepuzzel dan van geweld of spanning, wat het lome tempo verklaart en het al even fijne gebrek aan overdreven emoties. Die evenwichtige toon en stemming is een enkele keer zelfs een beetje té, waardoor het niet altijd lukt om de aandacht erbij te houden.

Groter bezwaar is het scenario. Zeker op het eind van de film, wanneer alle puzzelstukjes op hun plek vallen, merk je de enorme plotholes en niet-logische elementen op. ‘Rememory’ vraagt te veel goodwill van de kijker om alles maar te accepteren wat zich op het scherm voordoet. Het einde zie je dan weer van verre aankomen, wat het beetje suspense meteen de nek omdraait.

Het zijn het verhaal (ondanks de plotholes), de kalme stemming en het prima acteren die deze film net redden. Al is de verleiding groot om deze recensie te eindigen met een verwijzing naar het geheugen en zaken die je prima kunt vergeten. Doen we toch maar niet.