Resident Evil: The Final Chapter (2016)

Recensie Resident Evil: The Final Chapter CinemagazineRegie: Paul W.S. Anderson | 102 minuten | actie, horror, science fiction, thriller | Acteurs: Milla Jovovich, Iain Glen, Ali Larter, Shawn Roberts, Eoin Macken, Fraser James, Ruby Rose, William Levy, Rola, Ever Anderson, Mark Simpson, Milton Schorr, Siobhan Hodgson, Joon-Gi Lee

Gameverfilmingen zijn vaak een verloren zaak. Nooit weten ze dat gevoel van energie te geven wanneer de speler zijn doel behaalt. Films in dat genre raken vaak verloren in een stroom van uitleg-scènes om ook de personen die het spel niet hebben gespeeld erbij te betrekken. Over het algemeen zijn het simpelweg geen goede eindproducten. Voor ‘Resident Evil’ lijkt er een uitzondering te bestaan. Het is de enige filmserie gebaseerd op een videospel die het tot een zesde (en schijnbaar laatste) deel weet te spelen. Laten we echter wel eerlijk wezen, veel met het oorspronkelijke spel heeft het niet meer te maken.

Na zes iteraties van de serie smelten ze echter wel ook een beetje samen. Ze differentiëren niet echt genoeg om ieder deel zijn eigen gezicht te geven. Ook in ‘Resident Evil: The Final Chapter’ heeft de slechte Umbrella corporatie een vendetta tegenover de gehele mensheid en probeert ons ras uit te roeien en zo een volwaardige apocalypse te hebben. Heldin Alice reist naar de oorsprong van Umbrella in Raccoon City om de monsters van Umbrella te stoppen, voor de zesde keer.

Fans van de spellen herkennen uiteraard woorden als “Umbrella Corporatie” en “Raccoon City” maar de overeenkomsten houden daar wel zo’n beetje op. De films van ‘Resident Evil’ volgen dan ook een compleet andere verhaallijn en vallen ook niet in het horrorsurvivalgenre dat men kent van de computerspellen. Horror is in deze prenten helaas dan ook ver te zoeken. In plaats daarvan valt het filmuniversum meer in het actiegenre. Zijn het dan goede actiefilms? Nee, niet echt. ‘Resident Evil: The Final Chapter’ is eigenlijk vooral een aaneenschakeling van verschillende scènes die vrij weinig met elkaar te maken hebben.

Hoofdpersoon Alice komt namelijk in verschillende situaties terecht, maar wanneer een situatie is opgelost wordt onze heldin naar een compleet ander scenario gestuurd. Dit zorgt voor een enorm onsamenhangende film die gewoon niet leuk is om te kijken. De actie is geeneens leuk om te volgen, de beelden zijn namelijk vaak zó enorm duister dat er amper wat te zien valt. En wanneer er wél wat te zien valt, is het afzichtelijk om naar te kijken. De uit de computer gehaalde monsters stammen in ieder geval uit een tijd die het huidige filmlandschap al lang voorbij is.

Waarom er dan toch zes van op de markt worden gezet? Het zal wel dezelfde reden zijn als waarom er nog steeds nieuwe ‘Transformers’ films gemaakt worden. De massa lijkt er enig plezier uit te halen en dat is op een zeker niveau nog wel begrijpelijk. Een ironische kijksessie kan er namelijk nog wel van af, geef er echter niet teveel geld aan uit. De die hard ‘Resident Evil’ fans hunkeren echter nog steeds naar een film die de games eer aan doet en hoe sneller deze franchise doodbloedt, hoe sneller er een reboot komt die hopelijk een héél stuk beter is.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 26 januari 2017