Always Shine (2016)

Recensie Always Shine CinemagazineRegie: Sophia Takal | 83 minuten | drama, thriller | Acteurs: Mackenzie Davis, Caitlin FitzGerald, Lawrence Michael Levine, Khan Baykal, Alexander Koch, Michael Lowry, Colleen Camp, Jane Adams, Julian Tolentino, Mason Foster, Stella Foster, Mariska Takal, Mindy Robinson

‘Always Shine’ van Sophia Takal staat te boek als een psychologische thriller. Maar het is voornamelijk een onsamenhangend geheel, een film waarbij de kijker na het zien ervan denkt: “Wat? Heb ik hier 83 minuten van mijn leven aan gespendeerd?”

Het verhaal gaat over Anna (Mackenzie Davis), een actrice die haar carrière maar niet van de grond krijgt en haar vriendin Beth (Caitlin FitzGerald), die wel aardig boert als actrice, al is het vaak alleen maar in horrorfilms met veel naakt. De twee tegenpolen besluiten, om hun vriendschap opnieuw een boost te geven, een weekendje door te brengen in een huisje in het bos.

Maar onderhuids blijkt de spanning tussen de twee vrouwen toch teveel een hinderlijk obstakel. Beth baalt van de rollen die ze aangeboden krijgt en vindt haar vriendin eigenlijk stiekem een betere actrice. Anna is jaloers op de status die Beth inmiddels heeft verworven, maar kan niet goed tegen haar ‘Hollywoodiaanse’ gejengel en gezeur. “Ik heb bijna geen geld, jij hebt tenminste genoeg werk.”

Dit mondt uiteindelijk uit in een felle discussie op het terras van het huisje en leidt tot een confrontatie die hun beider levens voor eeuwig zal veranderen. In de eerste vijftig minuten van de film zien we hoe de twee dames steeds meer onder elkaars huid kruipen, zoals bijvoorbeeld jaloezie als de een de ‘date’ van een ander in een bar inpikt. Daarna wordt het een ratjetoe. Takal speelt met beelden, roept telkens Beth op in de achtergrond, maar echt spannend wordt het allemaal niet. De climax van de film laat ook zeer te wensen over. Takal heeft zich er – zo lijkt het- met knip- en plakwerk vanaf gemaakt.

Aan het acteren van beide dames is niet veel op te merken, alhoewel Caitlin FitzGerald het in deze toch duidelijk moet afleggen tegen Mackenzie Davis. De twist die Takal opvoert is een ‘out of the blue’-trucje wat de film totaal ineen doet storten. Was ik maar jou. Nee, was ik maar meer jou. Over het verliezen van je eigen identiteit. Ja ja, maar te voorspelbaar en cliché om ‘Always Shine’ echt als thriller aan te kunnen merken. Kortom: een gemiste kans. Er schijnt nog weinig klasse door in deze film. Het is te hopen dat Takal ons in de toekomst op meer vuurwerk zal trakteren.

Ruud Stift

Waardering: 1.5

VOD- en Digital Download-release: 17 april 2017