(R)Evolutie (2021)

Recensie (R)Evolutie CinemagazineRegie: Servé Hermans | 84 minuten | komedie, science fiction | Acteurs: Angela Schijf, Anniek Pheifer, Bruno Vanden Broecke, Michel Sluysmans, Michiel Blankwaardt, Jeroen van Koningsbrugge, Jouman Fattal, Porgy Franssen

‘(R)Evolutie’ is een hybride werkje dat begint met een filosofische bespiegeling van een voice-over. De eerste indruk wordt veroorzaakt door pompeus gedreig dat het ‘waarschijnlijk in de toekomst nooit meer zal vriezen met Kerst’.

Wie zal dit leuk vinden? Recensenten natuurlijk, die kunnen weer eens helemaal losgaan over de Nederlandse film, in de bespreking van dit product van Toneelgroep Maastricht. De club onder leiding van Pieter Kuijpers heeft een aantal bekende acteurs in de gelederen, zoals Angela Schijf, Aniek Pheifer en Bruno Vanden Broeke, en die doen mee. Altijd goed natuurlijk. Maar ok, een hybride werkje dus, in aankondigingen omschreven als ‘filmkomedie’.

Toneelmatig is ‘(R)Evolutie’ niet, experimenteel wel, ronkend in toon en gelikt snel. Wie zal dit leuk vinden, vragen we ons opnieuw af? Middelbare scholieren bij vertoning tijdens Maatschappijleer, stellen wij ons voor. En een docent met een katoenen broekpak die graag populair doet bij leerlingen, maar dat nooit zal worden omdat de liefde van één kant komt, en hij de verkeerde muzieksmaak heeft voor 2022 (lees: Belgische post-grunge).

Serieus: ‘(R)Evolutie’ heeft een dialoogtrant die overeenkomt met educatief materiaal. En er was klaarblijkelijk weinig tijd beschikbaar voor de opnamen. De film is een docudramatische bespiegeling over ontwikkelingen als microchips in het lichaam en wat dat voor het geluk van de mens betekent; ook wordt het uitsterven van de homo sapiens in verband gebracht met klimaatverandering.

Het wordt zoals gebruikelijk bij de Nederlandse film door de strot geduwd, zonder charme of bescheidenheid. Visueel gelikt, vlot gemonteerd en met een leuke cast, dat wel. Angela Schijf als robothuisvrouw, wie wil dat niet? De echte vrouw des huizes waarschijnlijk, en ondergetekende na het zien van deze film. ‘De vaatwasmachine is ontevreden over de werksfeer’, zegt zij bijvoorbeeld. Wat een humorloos zeikwijf Wolfs, moven!

Jan-Kees Verschuure

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2021
Bioscooprelease: 18 november 2021