Ron Goossens, Low Budget Stuntman (2017)

Recensie Ron Goossens, Low Budget Stuntman CinemagazineRegie: Steffen Haars, Flip Van der Kuil | 78 minuten | komedie | Acteurs: Tim Haars, Bo Maerten, Michiel Romeyn, Henry van Loon, Thomas Acda, Don Alphonso, Jos Bakker, Pieter Bouwman, Dennie Christian, Steef Cuijpers, Karsten de Vreugd, Tygo Gernandt, Nick Golterman, Steffen Haars, Bert Hana, Gerda Havertong, Martin Koolhoven, Tim Oliehoek, Roy Reymound, Medina Schuurman, Jules Seegers, Huub Smit, Bonnie St. Claire, Eddy Terstall, Waldemar Torenstra, Quinty Trustfull, René van Berge Henegouwen, Maartje van de Wetering, Flip van der Kuil, Ad van Kempen, Hanna van Vliet, Nils Verkooijen, Ilse Warringa, Chris Zegers

’12 Years a Piet’, ‘Bokito’s Revenge’ en ‘Straight Outta Alphen’. Zomaar drie filmtitels uit repertoire van Ron Goossens, die furore maakt als low budget stuntman. Deze onwaarschijnlijke held is een creatie van het team dat achter de ‘New Kids’-films zit. In ‘Ron Goossens, Low Budget Stuntman’ voeren ze Ron Goossens op, een alcoholist die na een avond flink zuipen landelijke bekendheid verwerft met een Youtube-filmpje waarin hij met een auto probeert een openstaande brug over te springen. Dat mislukt (uiteraard) en zie daar: een succes. Hij wordt vervolgens door een louche manager benaderd om aan de slag te gaan als low budget stuntman.

Thuis gaat het echter ook niet zo lekker. Zijn vriendin blijkt niet heel trouw te zijn geweest en ziet de relatie niet meer zitten. Ze geeft Ron wel de keuze: als hij de mooie actrice Bo Maerten in bed krijgt, dan ziet zijn vriendin een toekomst samen wel zitten.

Het is een onwaarschijnlijke setup die bijna kenmerkend is geworden voor de makers. Dan is het maar goed dat zulke films het niet van hun geloofwaardigheid hoeven te hebben. Het absurde is juist een sterk punt en daar wordt in ‘Ron Goossens, Low Budget Stuntman’ ook flink op ingezet. Wat daarbij vooral goed werkt zijn de referenties naar Nederlandse tragedies die worden gebruikt als fictieve films en het feit dat er genoeg Bekende Nederlandse gevonden zijn die zichzelf niet al te serieus nemen. Chris Zegers speelt bijvoorbeeld een drugsverslaafde mislukte acteur die nooit een betere filmrol krijgt dan ‘Agent nummer 4’. Of Waldemar Torenstra, die zichzelf speelt, als een eigengeiler eerste klas.

Als film is ‘Ron Goossens, Low Budget Stuntman’ sterk anekdotisch. Niemand zal later nog spreken over het verhaal op zich, maar zal zich wel oneliners (“Ik ben echt keilam!”) en grappen voor de geest kunnen halen. Daar lijkt het de makers voornamelijk om te doen. Een ander effect dat hieruit volgt is dat aan de film te voelen is dat de makers hoogstwaarschijnlijk ontzettend veel lol hebben beleefd aan het maken ervan Alleen het schrijven van zo’n absurde film zal al een feestje op zich zijn geweest, wat later afgetopt werd met het mogen produceren van ‘Ron Goossens, Low Budget Stuntman’. Dat, gecombineerd met de BN-ers en soms echt goede grappen maken dat ‘Ron Goossens, Low Budget Stuntman’ prima zal kunnen overleven als cultfilm.

Ton te Slaa

Bioscooprelease: 26 januari 2017
DVD- en blu-ray-release: 24 mei 2017