Ruby & Quentin – Tais-toi! (2003)

Regie: Francis Veber | 85 minuten | komedie | Acteurs: Gérard Depardieu, Jean Reno, André Dussollier, Ticky Holgado, Aurélien Recoing, Leonor Varela, Richard Berry, Patrice Cols

Er zijn maar weinig Franse films die het goed doen in het buitenland en dat geldt al helemaal voor Franse komedies. Toch is het scenarioschrijver en regisseur Francis Veber gelukt om na zijn successen ‘La cage aux folles’ en ‘Mon père ce héro’, beide films beter bekend als de Amerikaanse remakes ‘The Birdcage’ en ‘My Father the Hero’, opnieuw met een hilarische film op de proppen te komen. ‘Ruby & Quintin’, de tiende film van Veber als regisseur, is in Frankrijk uitgebracht onder de naam ‘Tais-toi’ (houd je kop). Met deze film bracht hij Frankrijks meest bekende acteurs Reno en Depardieu bij elkaar, wat mede heeft gezorgd voor de bekendheid van deze film.

Het is bijna ongelofelijk dat Veber de twee grootste sterren van Frankrijk wist te strikken voor ‘Ruby & Quentin’. Niet dat de film zo overmatig slecht is, maar meer omdat de filmografieën van de twee Franse grootheden zo indrukwekkend zijn waarbij deze film in het niet valt. Zo schitterde Reno in de Hollywoodproductie Ronin (1998) naast Robert de Niro en kennen we Depardieu voornamelijk van zijn rollen in verschillende prachtige films zoals bijvoorbeeld Novecento (1976) en Ciranó de Bergerac (1990). Depardieu lijkt deze successen voorgoed achter zich te hebben gelaten door de rol van Quentin op zich te nemen. Maar ondanks dit middelmatige niveau van het script en de acteurs is de film ‘Ruby & Quentin’ nog steeds een leuke film om naar te kijken.

Het concept is simpel en het effect groot: een enorme stomkop met de kracht van Obelix en een geniale misdadiger gaan op avontuur en komen in de meest onmogelijke situaties terecht. Het heeft bij deze film dan ook geen zin je te verzetten tegen de flauwe humor, want je wordt gegarandeerd meegesleurd in de meligheid van het script. Lachuitbarstingen door onverwachte humoristische situaties, door de karakters en hun (simpele) dialogen zullen bij het kijken naar ‘Ruby & Quentin’ dan ook niet schaars zijn.

Opmerkelijk is dat deze film maar liefst zevenentwintig miljoen euro heeft gekost. Je vraag je af waar dat budget aan is uitgegeven, want zoveel spektakel valt niet te bespeuren. Zou dit dan de verklaring zijn waarom Reno en Depardieu de hoofdrollen in de film hebben vertolkt?

Josine van Gils

Bioscooprelease: 25 maart 2004