Honey (2003)

Regie: Bille Woodruff | 94 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jessica Alba, Mekhi Phifer, Lil Romeo, Joy Bryant, David Moscow, Lonette McKee, Zachary Williams, Missy ‘Misdemeanor’ Elliott, Anthony Sherwood, Wes Williams, Judi Embden, Laurie Ann Gibson, Scott Neil, Jull Weber, Alison Sealy-Smith

Het leven in dat deel van de stad is zwaar, maar Honey is bereid om daar overheen te stappen. Ze worstelt om de eindjes aan elkaar te knopen, want haar droom is het waard. Overdag deelt ze die droom door hiphop-les te geven in een buurtcentrum aan de kinderen uit haar buurt. ’s Avonds houdt ze de klok in de gaten tot haar dienst als barkeepster erop zit. Honey komt tot leven op de vloer van de dansclub, waar ze opvalt door haar soepele bewegingen. En dan komt haar kans in de vorm van videoclip-regisseur Michael Ellis (David Moscow) die Honey ziet dansen in een club. Hij vraagt haar om mee te werken aan een clip van twee bekende hiphop-artiesten. Haar talent wordt eindelijk gezien en erkend en vanaf dat moment komt haar droom uit: als choreografe werkt ze mee aan de clips van een aantal populaire hiphop- en R&B-acts. Maar de droom blijkt uiteindelijk ook een prijs te hebben….Weer met beide benen op de grond ontdekt Honey opnieuw haar liefde voor de dans via de uitbundige energie van een groep kinderen uit de buurt.

Deze film werd geregisseerd door Bille Woodruff, die voorheen videoclips regisseerde van artiesten als Britney Spears, The Backstreet Boys en Usher. Het was zijn eerste speelfilm, en Woodruff twijfelde of hij wel een film moest maken waarin muziek en dans centraal staat. Maar deze elementen zijn juist de grote pluspunten van deze film, die het zeker niet moet hebben van het flinterdunne verhaal of van de acteerprestaties.

Jessica Alba, die de titelrol vertolkt, is in Nederland vooral bekend uit de tv-serie ‘Dark Angel’ (het eerste televisieproject van James Cameron, die o.a. ‘Titanic’ en ‘Aliens’ regisseerde). Voordat ze aan ‘Honey’ begon had ze nooit eerder gedanst op professioneel niveau, dus volgde ze een maandenlange training als voorbereiding op de rol. Die training heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, want Alba is niet te onderscheiden van de professionele dansers die meewerkten aan de film. Het is haar alleen niet gelukt Honey Daniels neer te zetten als een geloofwaardige ‘vrouw met een missie’. In scènes die bedoeld zijn om inzicht te geven in Honeys diepere motivaties komt ze niet verder dan een wazige blik en uitspraken waar geen greintje gevoel in wordt gelegd. Waar Alba voornamelijk in uitblinkt is er gelikt uitzien.

Een ander minpunt is dat uitstekende acteurs als Mekhi Phifer (‘8 Mile’) en Lonette McKee (o.a. ‘Malcolm X’ en ‘Jungle Fever’) weinig te doen krijgen in deze film. Phifer mag in de rol van het vriendje van Honey een standaardverhaaltje afdraaien over hoe hij op het slechte pad dreigde te raken en uiteindelijk werd gered door iemand die in hem geloofde. McKee speelt een stereotype overbezorgde moeder.

Erg leuk en opvallend is de cameo van hiphop-zangeres Missy Elliott. Dit optreden geeft een luchtige ondertoon aan een film die verder nogal serieus bedoeld lijkt te zijn. Als dat soort momenten meer waren voorgekomen zou dat het verhaal zeker ten goede zijn gekomen.

Ondanks de genoemde zwakheden is ‘Honey’ als geheel een frisse en energieke film. Dit is te danken aan de dans, de muziek en vooral aan het jeugdige deel van de cast.
‘Honey’ is in feite een hele lange, strak geregisseerde videoclip, die voornamelijk jongeren zal aanspreken.

Saskia Blokker