Rumble in the Bronx – Hong faan kui (1995)

Regie: Stanley Tong | 90 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Jackie Chan, Anita Mui, Françoise Yip, Bill Tung, Marc Akerstream, Garvin Cross, Morgan Lam, Ailen Sit, Chan Man Ching, Fred Andrucci, Mark Antoniuk, Lauro Chartrand, Chris Franco, Lance Gibson, David Hooper

Dat stuntman een gevaarlijk beroep is, is een feit. Jackie Chan is niet alleen acteur en kungfumeester, maar doet ook al zijn stunts zelf. In zijn eerste Amerikaanse feature moest hij zich duidelijk bewijzen. De gevechten zijn strak en hard, de stunts gevaarlijk en hij is er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen; halverwege de film raakt Jackie heftig geblesseerd aan zijn linkervoet. En weet je wat ze gedaan hebben? Gips erover en doorgaan. Over het gips zit een sok waarop zijn gymschoen exact is nagetekend! Je ziet er echt niks van. ‘Die Hard’ op zijn Chinees. Jackie wilde graag doorbreken in de States, dat mag duidelijk zijn. En dat is aardig gelukt.

‘Rumble in the Bronx’ heeft misschien geen records gebroken, maar is in ieder geval behoorlijk positief ontvangen door het publiek. En het is voor Chan het begin geweest van een behoorlijk succesvolle Amerikaanse carrière. Het gekke aan de film is dat het echt een Hong Kong film is (hij is overduidelijk nagesynchroniseerd), maar dan in de States opgenomen. De personages en de situaties zijn een beetje overtrokken. Althans, zo komt het over, we zijn het niet gewend van Amerikaanse films. Of is het stiekem toch een B-film? Hmmmm… De gangsters zijn ongemeen hard, maar tegelijkertijd ook een beetje karikaturaal, een soort Men in Black, maar dan bad, of als agent Smith uit ‘The Matrix’: mannen in het zwart met zonnebrillen, wapens, zonder humor en met een slecht humeur, zeg maar. Ook de punkers waar Jackie het in eerste instantie mee aan de stok krijgt, komen een beetje bedacht over. En dat ze op crossmotoren rijden, tja, dat doen ze écht alleen in Hong Kong hoor (check: de films van John Woo, zoals ‘Hard Boiled’ en ‘The Killer’).

Gelukkig is Jackie altijd een innemende figuur, die je graag mag zien en horen en niet te vergeten: die je graag ziet vechten. Hij bewijst in deze film weer duidelijk dat je hem als martial artist wel degelijk serieus kunt nemen, alle flauwigheid ten spijt. Wauw, die man kan kungfu! Het is weer echt genieten van al die prachtig uitgevoerde vechtchoreografieën en acrobatische hoogstandjes.

‘Rumble in the Bronx’ is als film niet helemaal in balans. De vechtscènes zijn strak, maar de humor, die Jackie’s films zo kenmerken, is beperkt. Het geweld is best hard, terwijl de bad guys ook weer iets ongeloofwaardigs hebben en het verhaal een beetje te kluchtig is. De inlossing komt iets te gemakkelijk uit de lucht vallen en de eindscène is absoluut kinderachtig, het past niet in een actiefilm voor volwassenen. Geen echt slechte film hoor, maar toch iets te gemakkelijk allemaal. Tip: blijf in ieder geval kijken bij de aftiteling, want daarin zitten de ‘leuke’ bloopers, een echte Jackie Chan traditie.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 25 juli 1996