Saw X (2023)

Recensie Saw X CinemagazineRegie: Kevin Greutert | 119 minuten | horror | Acteurs: Tobin Bell, Shawnee Smith, Synnøve Macody Lund, Steven Brand, Renata Vaca, Joshua Okamoto, Octavio Hinojosa, Paulette Hernandez, Jorge Briseño, Costas Mandylor, Michael Beach, Isan Beomhyun Lee, David Alfano, Katie Barberi, Lucía Gómez-Robledo, Donagh Gordon, Sebastián Torres, Cristo Ruiz, Baltimore Beltran, Kerry Ardra, Natasha Goss, Craig Hurley, James Burg, Bailey Guidry

De Saw-franchise is een horrorreeks waar maar geen einde aan lijkt te komen. Met ‘Saw X’ zijn we alweer bij het tiende deel aangekomen. Waar vooral de eerste twee delen slim in elkaar steken en prima gruwelwerken zijn binnen het horrorsubgenre dat inmiddels bekend staat als ‘torture porn’, zijn de delen die volgen op het eerste duo vaak afgezaagd (no pun intended) en gespeend van originaliteit of diepgang. Ze hebben hun sterke momenten, maar lijken toch vooral bedoeld om de populariteit van de eerste paar delen optimaal uit te melken.

‘Saw X’ gooit het gelukkig over een andere boeg. Dit deel speelt zich op de Saw-tijdlijn af tussen de eerste twee films en stort zich op een diepere exploratie van de zielenroerselen van John Kramer alias Jigsaw, de meester van de morbide puzzels die centraal staan in de Saw-films. Na de gebeurtenissen in ‘Saw’ reist de terminaal zieke John naar Mexico, waar hij middels een experimentele en risicovolle behandeling hoopt te genezen van de kanker die in zijn lichaam woekert. De artsen en zelfverklaarde levensredders blijken echter ordinaire oplichters te zijn. De harteloze misleiding wekt natuurlijk de furie en toorn van John, die de bedriegers een passende straf wil geven door ze te onderwerpen aan een nieuwe serie afschuwwekkende beproevingen.

Waar in de voorgaande films allerlei handlangers en Jigsaw-copycats hun opwachting maakten, zijn de schijnwerpers in dit deel weer volledig gericht op John Kramer. Zeker het eerste deel van de film wijkt af van het geijkte Saw-patroon. Het kent een uitstekende dramatische opbouw en geeft ons, mede door het goede acteerwerk van Tobin Bell, meer inzicht in de beweegredenen van John. We voelen zijn wanhoop en pijn, waardoor Jigsaw meer wordt dan een monsterlijke psychopaat. Je gaat gaandeweg de film zelfs een greintje sympathie voelen voor het martelende meesterbrein.

Ondanks de grotere nadruk op karakterontwikkeling en drama, bevat ‘Saw X’ voldoende bloed en traditionele horrorelementen om de fans van het eerste uur tevreden te stellen. De sadistische spelletjes die Jigsaw nu weer uitdenkt voor zijn slachtoffers zijn even ingenieus als schokkend en zeker niet geschikt voor kijkers met een zwakke maag. De combinatie van een goed verhaal, enkele verrassende plotwendingen en karakteristieke martelspellen zorgt ervoor dat ‘Saw X’ voor de horrorfan een prettig weerzien wordt met sinistere oude bekenden. Zie het als een stukje demonische filmpoëzie die een franchise die langzaam aftakelde nieuw leven inblaast.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 19 oktober 2024
VOD-release: 22 februari 2024 (Pathé Thuis)