Seven Sinners (1940)

Regie: Tay Garnett | 87 minuten | actie, drama, muziek, komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Marlene Dietrich, John Wayne, Albert Dekker, Broderick Crawford, Anna Lee, Mischa Auer, Billy Gilbert, Richard Carle, Samuel S. Hinds, Oskar Homolka, Reginald Denny, Vince Barnett, Herbert Rawlinson, James Craig, William Bakewell

‘Seven Sinners’ is redelijk vermakelijke kost met leuke acteurs die voor een onderhoudende tachtig minuten zorgt. Tegelijkertijd is de film weinig bijzonder en te beperkt om veel indruk te maken. Deze romantische komedie, of komische romance, moet het vooral hebben van het charisma van de twee hoofdrolspelers en de aantrekkelijke belichting en, op meerdere manieren, de aankleding.

Het verhaal, voor zover hier sprake van is, kabbelt rustig voort en laat ons onderweg kennismaken met de twee beroemde geliefden en een kleine verzameling aan kleurrijke handlangers en antagonisten, zoals de sympathieke dommekracht Sasha (Mischa Auer) en goochelaar en tasjesdief Tony (Billy Gilbert), die Bijou bijstaan tijdens haar kapriolen op de verschillende eilanden. Dat het verhaal waar wij als toeschouwer getuige van zijn niet nieuw is voor Bijou of haar kameraden, maar juist een overbekend verloop van gebeurtenissen vormt, wordt mooi geïllustreerd door het symmetrische begin en einde van de film. De film begint en eindigt namelijk met een heftig kroeggevecht, waarvan het resultaat is dat zangeres Bijou en de deelnemers aan het gevecht verbannen worden.

Gek genoeg is Bijou immer de reden van deze gevechten. Met haar zwoele liederen en diva-achtige persoonlijkheid brengt ze alle mannen het hoofd op hol, wat vroeg of laat voor spanningen zorgt. Het is een rol die Dietrich op het goedgevormde lijf geschreven is. Af en toe dreigt ze zelfs teveel elegantie en attitude in haar rol te stoppen voor een dergelijke lichtzinnige film. Ze voert enkele nummers op met haar karakteristieke lage stem, als stond ze nog in De Blauwe Engel. Het meerdere malen opgevoerde lied The man’s in the navy staat duidelijk centraal, en haar uitvoering in marineoutfit zorgt ervoor dat de mannen in ‘Seven Sinners’ massaal voor haar vallen. In de film verschijnt Dietrich in vele al dan niet prikkelende jurken en pakjes ten tonele, vaak nauwsluitend en uitgerust met veren of andere hoofdversieringen; en de camera is dol Dietrich, die op prachtige, klassieke Hollywoodwijze belicht wordt.

John Wayne bevond zich ten tijde van deze film nog vóór zijn grote succesperiode, maar geeft als luitenant Dan een charmante rol ten beste die door zijn stoere en sympathieke voorkomen zijn aantrekkingskracht goed duidelijk maakt. Hij heeft een aangename wisselwerking met Dietrich, met wie nog twee gezamenlijke projecten zouden volgen.

Het tweetal heeft een leuke romance in ‘Seven Sinners’, al is ze wat kortstondig en wordt ze, hoewel verrassend, onbevredigend afgerond. Verder leunt de film wat te veel op simpele brede humor en weinig diverse muzikale intermezzo’s om echt een aanrader te kunnen vormen. ‘Seven Sinners’ is redelijk te verteren en is op z’n minst een kijkje waard vanwege het duo Dietrich-Wayne, maar zal waarschijnlijk op weinig toeschouwers een blijvende indruk achterlaten.