Sinterklaas en de verdwenen pakjesboot (2009)

Regie: Martijn van Nellestijn | 95 minuten | familie | Acteurs: Pamela Teves, Hetty Heyting, Inge Ipenburg, Ellen Evers, Harold Verwoert, Wim Rijken, Tony Neef, Erik-Jan Slot, Christiaan Nieuwenhuizen, Martine van Os, Lisa Lumeij, Richard de Ruijter, Frederik de Groot, Martijn van Nellestijn, Henkjan Smits, Brigitte Nijman, Kiki Classen, Alex van Bergen, Gerard Joling, Bartho Braat, Freek Comandeur, Richard Groenendijk, Aad van Toor, Frans Mulder, Jeffrey Erens, Thomas van Goethem, Thomas Terstal, Frans Bauer

De pakjesboot ligt nog in Spanje aangemeerd. De pieten zijn druk bezig met alle voorbereidingen voor de reis naar Nederland. Ze moeten extra hard werken, want Sinterklaas (Wim Rijken) is erop gebrand om de reis met een dag te vervroegen. Maar als ze wegvaren, springt Sinterklaas stiekem van boord. Het is namelijk niet de echte Sinterklaas, het is een nepper in dienst van de slechte Dr. Brein (Pamela Teves) die er alles aan gelegen is om het grote kinderfeest te saboteren. Vanuit de gevangenis stuurt ze haar handlangers Joris (Martijn van Nellestijn) en Boris (Richard de Ruijter) aan om zo ten koste van alles te voorkomen dat Sinterklaas en zijn pakjesboot op tijd in Nederland aankomen. En op een gegeven moment ontsnapt ze om zelf de touwtjes in handen te kunnen nemen.

Na het onverwachte vertrek van de pakjesboot uit Spanje moeten Sinterklaas en piet Diego (Harold Verwoert) halsbrekende toeren uithalen om nog voor de intocht in Nederland op de boot te kunnen staan. Ze worden hierbij op allerlei manieren door Dr. Brein tegengewerkt. Maar dat is niet het enige spannende avontuur. Ook voor Chris Dakjes (Christian Nieuwenhuizen) en Nathalie Beekman (Lisa Lumeij) verloopt hun vakantie in Spanje niet echt saai. De twee tieners wilden aan boord een kijkje nemen en zijn per ongeluk mee gevaren. Ze moeten zien te overleven en zich tegelijkertijd voor de pieten verborgen houden. En ook bij de voorbereidingen van de feestelijke intocht in het dorpje Zuiderzee gaat het een en ander mis, terwijl de dag dat de boot aan zal komen, steeds sneller dichterbij komt.

Volwassenen zullen misschien hier en daar een wenkbrauw optrekken, maar dit is gewoon een leuke kinderfilm doordat bijna niemand zichzelf serieus neemt. De optredens van de niet professionele acteurs als Pierre Kartner, Gerard Joling of Henkjan Smits zijn vol zelfspot en daardoor goed verteerbaar. De professionele acteurs op hun beurt doen het prima, hoewel Christian Nieuwenhuizen wel een beetje bleek afsteekt tegen Lisa Lumeij die hem zo van het doek speelt, en de regisseur kan beter regisseren dan spelen. Maar Hetty Heyting is erg goed als tante Til, lekker vet en overdreven, en Pamela Teves is een uitstekende slechterik, het uiterlijk van ‘Cruella De Ville’ is gejat, maar beter goed gestolen dan slecht verzonnen en de kleding zit als gegoten.

Een leuke film om alvast in de stemming te geraken voor het grote kinderfeest. De spannende avonturen duren zelfs tot op het allerlaatste moment, blijf dus wel zitten.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 8 oktober 2009