Slalom (2020)

Recensie Slalom CinemagazineRegie: Charlène Favier | 92 minuten | drama | Acteurs: Noée Abita, Jérémie Renier, Marie Denarnaud, Muriel Combeau, Maïra Schmitt, Axel Auriant, Catherine Marchal, Fred Epaud, Dominique Thomas, François Godart, Michaël Vander-Meiren, François Briault

De vijftienjarige Lyz droomt van een succesvolle carrière op de skipiste. Het Franse meisje heeft haar moeder ervan weten te overtuigen dat haar toelating tot een exclusieve skischool het enige is dat telt, ongeacht de offers die het eenoudergezin hiervoor moet geven. In het begin van ‘Slalom’ van voormalig professioneel skiester Charlène Favier zien we hoe Lyz (Noée Abita) afgebekt wordt door trainer Fred (Jérémie Renier) en haar reactie daarop. Het zet meteen de toon voor de rest van de film: deze twee personen zijn aan elkaar gewaagd.

Om als vijftienjarige ineens een eind van huis te gaan wonen, zonder dat je er iemand kent, zonder houvast van thuis, is natuurlijk een enorme ommezwaai. Juist in die belangrijke puberjaren is een vaste basis belangrijk, maar Lyz lijkt aanvankelijk zich prima te redden, hoe spannend en opwindend het ook allemaal is. Ze krijgt een beetje aansluiting bij de rest van de sporters, maar ze trekt vooral naar haar trainer toe. Fred woont samen met Lilou (Marie Denarnaud), die de kinderen lesgeeft, zodat ze niet teveel achter raken op hun schoolwerk, want er moet natuurlijk ook gewoon een middelbareschooldiploma gehaald worden.

Wat Favier erg goed laat zien is hoe dun de scheidslijn tussen ‘trainen’ en ‘misbruik’ is. Het helpt daarbij dat Fred wordt gespeeld door acteerkanon Jérémie Renier. Je snapt zijn ambitie, zijn rigide trainingsmethoden, je begrijpt hoe hij zichzelf herkent in Lyz en graag wil dat ze Olympisch kampioen wordt. En toch gaat het heel geleidelijk hoe hij op een ongezonde manier interesse in haar krijgt. Dat er in de sportwereld sowieso een vervaging lijkt te zijn tussen een sportend lichaam en een lichaam da als een seksueel object gezien wordt, gebruikt Favier als onderliggend thema. Het is voor sommige mensen moeilijk om de twee los van elkaar te zien (een geruststellende gedachte dat Lyz gespeeld wordt door de toen ook al volwassen Noée Abita).

Abita is fenomenaal in haar vertolking van Lyz. Ze kan in een mum van tijd switchen van ambitie naar onzekerheid, van vastbeslotenheid tot walging. Haar aantrekkingskracht tot Fred is begrijpelijk: hij kan haar geven wat ze het liefste wil: of dat nu goud op de Olympische Spelen is (zij het onbewust) of een vervanging van de vaderrol. Het doet pijn dat Lyz’ moeder niet doorheeft wat er speelt; wellicht was de moeder-dochterrelatie toch al niet zo sterk om mee te beginnen.

‘Slalom’ is mooi geschoten: subtiel en met veel closeups zodat we de personages goed leren kennen. Indrukwekkende film over misbruik in de sport, een onderwerp dat waarschijnlijk wel urgent zal blijven.

Monica Meijer

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 7 oktober 2021