Slaughterhouse Rulez (2018)

Recensie Slaughterhouse Rulez CinemagazineRegie: Crispian Mills | 99 minuten | actie, komedie | Acteurs: Asa Butterfield, Michael Sheen, Simon Pegg, Hermione Corfield, Kit Connor, Finn Cole, Nick Frost, Alex Macqueen, Hanako Footman, Isabella Laughland, Tom Rhys Harries

Als Simon Pegg en Nick Frost samen een film maken, is dat in feite een kwaliteitskeurmerk. Dit Britse komisch duo is zo goed op elkaar ingespeeld dat je er donder op kunt zeggen dat hun deelname staat voor iets moois. Voor kwaliteit. In het verleden resulteerde hun samenwerking met regisseur Edgar Wright in een drietal instant classics. The Cornetto trilogy noemde het trio deze serie. Zo is ‘Shaun Of the Dead’ uit 2004 nog steeds een charmante en humoristische zombiefilm. Ook blijft het in 2007 verschenen ‘Hot Fuzz’ een geniale en grappige ode aan de buddyfilms uit de jaren 80. Afsluiter ‘The World’s End’ werd in 2013 uitgebracht en is een bitterzoete film over aliens en het belang van vriendschap. In deze drie films lieten Pegg en Frost hun bereik als acteur zien. Uiteindelijk besloot het duo om afzonderlijk van elkaar films te maken en probeerde Wright zijn geluk in Hollywood. Vijf jaar later werd het tijd voor een reünie vonden Frost en Pegg. Wright trok zijn eigen plan. Enter ‘Slaughterhouse Rulez’.

In ‘Slaughterhouse Rulez’ draait het om de gelijknamige kostschool. In dit pand worden jongens en meisjes klaargestoomd voor macht en grootheid. De verlegen Don Wallace (Asa Butterfield) is een nieuwkomer die tegen wil en dank naar deze school gaat. Hij heeft er geen zin in en voelt niets voor macht. Zijn leventje verandert echter op slag als er een aardbeving plaatsvindt, waardoor een zinkgat ontstaat. Uit de diepten van dit gat komen vreselijke dingen naar boven. Leerlingen en docenten moeten gedwongen samenwerken om deze verschrikkingen af te weren.

Niet Wright maar Crispian Mills staat aan het roer van deze horror komedie en dat merk je. De regie is niet erg trefzeker en de grapjes worden niet erg sterk uitgespeeld. ‘Slaughterhouse Rulez’ speelt op safe en mikt op een groot publiek. Het is een gemiste kans dat Frost en Pegg zo weinig samen te zien zijn in deze film. Hun improvisatietalent had deze productie naar een hoger niveau kunnen tillen. Butterfield is erg kleurloos in de hoofdrol. Dat ligt niet zozeer aan zijn spel, maar aan het script. Op een paar lekker gore scènes na, valt er eigenlijk verdomd weinig te vertellen over deze film. ‘Slaughterhouse Rulez’ heeft in potentie een erg toffe cast maar maakt daar te weinig gebruik van. Wat rest is een lekker wegkijkende film die geen moment beklijft.

DVD-release: 3 juli 2019