A Land Imagined – Huan tu (2018)

Recensie A Land Imagined CinemagazineRegie: Siew Hua Yeo | 95 minuten | drama | Acteurs: Peter Yu, Xiaoyi Liu, Yue Guo, Jack Tan, Ishtiaque Zico, Kelvin Ho, George Low, Debabrota Basu, Andie Chen, Khalishan Liang, Qin Tianshu, Ottylia Liu, Xiao Jing, Andy Nyo, Joey Heng, Gabriel Yeo

Het fotografisch haarscherpe ‘A Land Imagined’ speelt zich grotendeels af in de nacht, een wereld waarin alles mogelijk lijkt, en die bij daglicht verandert in een zanderig bouwterrein. Deze tegenstelling is een charme, want documentaire stijl met schemerige inhoud botst op veelbelovende wijze – een goede introductie van Singapore in het tweede decennium van de 21-ste eeuw, een uit zijn voegen barstende stadstaat waar industrie en leefbaarheid elkaar vinden in landaanwinningen.

De Chinese bouwarbeider Wang (Liu) wordt vermist, rechercheur Lok (Yu) treedt in zijn voetsporen. Wat vindt hij? Een wereld van uitbuiting? Een liefdesdrama? Veel blijft onduidelijk, maar Yeo houdt de belofte van een whodunit een film lang vast. Verwacht geen krimi met een rechercheur die lurkend aan een sigaret uit beeld verdwijnt, maar een sociale geschiedenis zoals je die ook in films van Ja Zhanke (‘Ash is Purest White’) kunt ontwaren.

Als in de moderne Chinese film dus, waar sociale ontwikkelingen de motor van plot en drama zijn. Traag als een rivier in dit geval, en we moeten opletten waar de stroming ons naartoe voert als kijker. Karige dialogen, eerder een punt van verbetering dan een bewuste keuze, geven deze film een beschouwend karakter; het blijft moeilijk voor een westerling enige emotie te voelen bij de situationele manier waarop Aziaten toenadering tot elkaar zoeken.

Wang wordt in flashbacks gevolgd. Hij brengt zijn vrije tijd door in een gamehal, waar hij Mindy (de uitstekende Kwok) ontmoet. Zij vindt Wang leuk, en daagt hem uit; Mindy is weer een bron van informatie voor Lok, maar het blijft statisch, vooral door Yu. Als kijker voel je je een toeschouwer die achter glas moet blijven. ‘A Land Imagined’ (Beste Film en Actrice Locarno 2019) is als concept met sociale boodschap geslaagd, maar als drama te cerebraal en daardoor afstandelijker dan nodig.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 2 januari 2020