Son osmanli Yandim Ali – Last of the Ottomans – Knockout Ali (2007)

Regie: Mustafa Sevki Dogan | 112 minuten | oorlog, geschiedenis | Acteurs: Kenan Imirzalioglu, Cansu Dere, Emin Boztepe, Engin Senkan, Öner Erkan, Levent Öktem, Alican Yücesoy

Deze eerste film van regisseur Mustafa Sevki Dogan is een grote productie, die niet alleen in Turkije en Duitsland is uitgebracht, maar voor het eerst is een Turkse film in heel Europa te zien. Gebaseerd op een komisch boek van Suat Yalaz, is deze film ontstaan. Het is weliswaar een echte oorlogsfilm, met daarin verweven een liefdesverhaal, gelukkig zijn enkele elementen uit de oorsprong van het boek bewaard gebleven. Ergens lijkt het vreemd dat in een oorlogsdrama ook humor wordt gebruikt, echter het geeft de film ook een zekere luchtigheid, die op bepaalde momenten erg prettig is.

De hoofdrolspeler Yandim Ali (Kenan Imirzalioglu) speelt de held van het verhaal. Hij wil eigenlijk vluchten van de oorlog en een leven op bouwen met zijn vriendin in Wenen. Gaandeweg komen er steeds meer patriotische gevoelens naar boven. Vluchten met zijn vriendin is bovendien niet gemakkelijk, omdat zij nog getrouwd is. Het oorlogsverhaal bevat veel historische feiten, die niet allemaal toegelicht worden. Enige voorkennis wordt verondersteld. Dit is een nadeel wanneer je niet bekend bent met deze geschiedenis, omdat het verhaal hier weinig ruimte voor laat.

Bovendien lijkt het verhaal eenzijdig verteld te zijn. De intenties van Yandim Ali zijn echter zeer duidelijk, en dat in oorlog niemand te vertrouwen is, laat ook deze film helder zien. Hierdoor blijft ook de spanning in het verhaal, omdat de kijker ook continue alert moet zijn op verraders. In de film wordt heel erg veel geweld gebruikt. Af en toe lijkt het zelfs meer op een actiefilm dan op een oorlogsfilm. De scènes zijn echter wel afwisselend opgenomen, doordat verschillende geweldsvormen worden ingezet. Het liefdesdrama van Yandim Ali en Defne is prima, alhoewel zij zich ook wel heel makkelijk schikt aan haar partner. De karakters worden jammer genoeg niet voldoende uitgewerkt, waardoor de impact in het verhaal minder groot is dan gehoopt.

De film had wat korter gekund. Met name het eerste gedeelte van de film is traag en hier kan men gemakkelijk de aandacht verliezen. De toenemende mate van beleving van het gevoel van Ali, dat hij toch zou moeten vechten, is redelijk uitgewerkt en als kijker zie je hem toe groeien naar het moment dat hij besluit alles op te geven om te strijden. De film geeft een (enigszins beperkte) blik in het Osmaanse Rijk van die tijd en door de combinatie van een oorlogsfilm met een liefdesdrama, kan deze matige film voor diverse doelgroepen toch aansprekend zijn.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 8 februari 2007