Sound of Freedom (2023)

Recensie Sound of Freedom CinemagazineRegie: Alejandro Monteverde | 132 minuten | biografie, misdaad | Acteurs: Jim Caviezel, Bill Camp, Cristal Aparicio, Javier Godino, Lucás Ávila, Yessica Borroto Perryman, Manny Perez, Eduardo Verástegui, Samuel Livingston, Gustavo Sánchez Parra, Kris Avedisian, José Zúñiga, Carlos Gutiérrez, Hector Lucumi, Mauricio Cujar

“Cruelty has a Human Heart…Terror the Human Form Divine…” – William Blake (1789)

‘Sound of Freedom’, geschreven en geregisseerd door de in Mexico geboren Alejandro Monteverde gaat over een specifieke vorm van slavernij: kinderhandel en de daarbij behorende seksindustrie. Blijkbaar is dit een van de grootste industrieën ter wereld. Jeffrey Epstein is een bekende bij wie grote hoeveelheden naaktfoto’s van minderjarige meisjes zijn gevonden. ‘Sound of Freedom’ laat ons realiseren dat de wereld gelijk is aan een mooie glimmende appel die van binnen helemaal verrot is. Ondanks de film moeilijk is om naar te kijken, is het belangrijk om deze gezien te hebben. Al is het maar om te realiseren dat onder de glitter & glamour van het dagelijks leven een wereld bestaat waarvan we de gruwelen niet eens kunnen voorstellen. Het brengt aan het licht wat we eigenlijk al weten maar waar wij de ogen voor sluiten. Want, kijken doet teveel pijn.

‘Sound of Freedom’ gaat over Timothy ‘Tim’ Ballard, een agent van de Amerikaanse binnenlandse veiligheid, die het tot zijn missie gemaakt heeft kinderen te redden uit de handen van sekshandelaren in Colombia. In eerste instantie jaagde hij op pedofielen. Op een dag deelt zijn collega mee dat hij met het werk stopt omdat hij de beelden, die hij steeds moet bekijken, niet meer aan kan. Wanneer hij aan Tim vraagt hoeveel ontvoerde kinderen daadwerkelijk worden teruggevonden, verandert iets in hem. Alhoewel het verwijderen van pedofiele afwijkingen uit de maatschappij belangrijk is, is het zinvoller om zich te wijden aan het terughalen van kinderen wiens ouders geen idee hebben waar ter wereld hun meest geliefden zich bevinden. Aangespoord door zijn eigen vrouw vertrekt hij naar Colombia om ontvoerde kinderen terug te halen en te herenigen met ouders die elke dag naar een leeg kinderbed staren.

Het beeld en camerawerk is bijzonder. Alejandro Monteverde en zijn team hebben ervoor gezorgd dat ‘Sound of Freedom’ subtiel, intiem en persoonlijk aanvoelt. Het zijn de kleine dingen: een deur die vanuit het donker word gefilmd waardoor deze een zwart kader heeft, een symbool voor de zwarte context van de film. Een kind dat zacht knijpt in een pop wanneer hem wordt gevraagd of alles goed is. De zon die opkomt en de gezichten van belangrijke spelers subtiel verlicht. De film lijkt soms op een soort wrang gedicht waar de mooiheid van het bestaan wordt verkracht door de zwart-omrande context van de duistere kant van de mens(heid).

Het zijn vooral de acteurs die de film maken. Jim Caviezel, als Timothy Ballard, heeft een erg intense slowburn kwaliteit, in combinatie met een droevig mededogen en een ijzeren vastberadenheid. Je deelt in de pijn die zijn ogen reflecteert. Bill Camp, als Vampiro, heeft een bijzondere rol die hij met flair vertolkt. Zijn karakter is interessant omdat hij deel uit heeft gemaakt van een van de meest gewelddadige cartels in de wereld, en deze connecties gebruikt om Tim te helpen met zijn heilige missie. Als laatst verdient ook Cristal Aparicio, als Rocio Aguilar, een pluimpje voor haar vertolking van onschuld, angst en hopeloosheid. Deze drie hebben de film tot een symfonie gemaakt die zowel de hel als de hemel heeft ontroerd.

Het mooiste van de film is een shot van het adembenemende Colombiaanse oerwoud, frisgroen en ongerept, maar waaronder het bladerdek de meest gruwelijke taferelen plaatsvinden. Dit is een mooi symbool van de ambivalentie van het leven, waar mooi en lelijk naast elkaar bestaan en elkaar, misschien, zelfs voeden. ‘Sound of Freedom’ voelt meer aan dan gewoon een film. Het voelt als een hulpkreet, van, en naar de mensheid, een inkijk achter de gordijnen van het alledaagse waar onuitsprekelijke lusten worden botgevierd op de harten van onschuldige kinderen die niets anders willen zijn dan kind. ‘Sound of Freedom’ is een ijzeren vuistslag in een satijnen handschoen. Het is bitterzoet maar het is bijna een plicht het te zien. Je zult hier nog dagen over nadenken en misschien zelfs googelen om te kijken hoe je een verschil kan maken. Ook al lijkt de wereld op een storm, soms begint het verbeteren ervan met gefladder van een vlinder.

Gerold Kort

Waardering: 4

Bioscooprelease: 26 oktober 2023
VOD-release: 18 januari 2024 (Pathé Thuis)