Happy Single (2023)

Recensie Happy Single CinemagazineRegie: Anna van Keimpema | 93 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jamie Grant, Juvat Westendorp, Sanne Langelaar, Manuel Broekman, Dick van den Toorn, Ellemijn Veldhuyzen van Zanten, Andre Dongelmans, Barbara Sloesen, Hanneke Drenth, Peter Blok, Henriëtte Tol, Oscar Aerts, Maaike Martens, Marcel Zwoferink, Rochelle Deekman, Maarten Römer, Uriah Havertong, Peter Bolhuis, Anke van ’t Hof, Emiel De Jong, Rinah Rotteveel

Als we de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek mogen geloven, dan telt Nederland momenteel zo’n drie miljoen singles. Of zij allemaal ‘happy single’ zijn, dat vertelt het CBS er dan weer niet bij. Maar reken maar dat er veel mensen bij zitten die liever wel een relatie zouden hebben gehad. Mollie (Jamie Grant), de hoofdpersoon in de romantische komedie ‘Happy Single’, pretendeert een gelukkige alleenstaande te zijn. In haar werk als psycholoog heeft deze 29-jarige Utrechtse zich bovendien gespecialiseerd in echtscheidingen en heeft er haar missie van gemaakt om haar cliënten die worstelen met de nieuwe situatie zich ook happy singles te laten voelen. Dat doet ze op een vrij onconventionele manier; ze rondt haar therapie af met een heuse ceremonie in een kerk, waar de cliënte haar trouwjurk ritueel mag verbranden en voor het oog van familie en vrienden ‘ja, ik wil’ mag roepen tegen het leven als blije alleenstaande.

In haar eigen leven houdt Mollie het ook graag allemaal zo afstandelijk mogelijk. Een mooie man mag best met haar mee naar huis, maar nog voor de ochtend aanbreekt moet hij alweer opgehoepeld zijn. Ze staat in haar stamkroeg dan ook bekend als een ware hartenbreekster. Wanneer ze de aantrekkelijke Otis (Juvat Westendorp) tegen het lijf loopt, is ze dan ook vast van plan om het weer zo te doen. De twee spelen eerst een spel van aantrekken en afstoten, waarna ze een wilde nacht beleven met elkaar. En daarna wordt Otis geacht uit haar leven te verdwijnen. De schrik is dan ook groot als Otis ineens op de stoep staat van de psychologiepraktijk waar Mollie werkt. Hij is de nieuwe collega die de vertrokken Claire (Barbara Sloesen) gaat vervangen en Mollie mag hem inwerken. Haar strategie om gewezen bedpartners te ontlopen en keihard te negeren, is op deze manier natuurlijk onmogelijk om uit te voeren. Omdat het duidelijk is dat Otis haar toch wel heel erg leuk vindt, zoekt Mollie naarstig naar een andere tactiek om met deze situatie om te gaan. Ze besluit te proberen om Otis vakkundig weg te werken, maar omdat haar collega’s met hem weglopen – en waarom zouden ze niet, hij is niet alleen charmant maar heeft ook nog eens de juiste papieren – besluit ze hem dan maar consequent met de nek aan te kijken, in de hoop dat hij zelf weggaat.

Je hoeft geen romkom-expert te zijn om aan te voelen dat Mollie haar laatste verovering stiekem gewoon hartstikke leuk vindt, maar er moeite mee heeft om dat van zichzelf te accepteren. Personages in dit soort films doen altijd moeilijker dan nodig is. Waarom zegt ze niet gewoon dat ze hem ook leuk vindt? Of als ze niet in hem geïnteresseerd is, dat ze niet zit te wachten op een relatie? Het zijn van die onlogische keuzes die de personages in romantische komedies maken. In dit geval maken ze Mollie wel wat onsympathiek. Als ze nou nog een goede reden zou hebben voor haar bindingsangst, dan willen we nog wel met onze hand over het hart strijken. Maar de verklaring die we uiteindelijk krijgen is verre van overtuigend – en een liefdestrauma is het al helemaal niet. Het is dat Mollie gespeeld wordt door een meer dan behoorlijke actrice die soepel door het beeld wandelt, anders waren we allang afgehaakt. Gelukkig overtuigt de charmante Juvat Westendorp ons wel, zijn personage is innemend en sympathiek en Westendorp bewijst dat hij het niet nodig heeft om elke vijf minuten zijn shirt uit te trekken om onze aandacht vast te houden!

Een reeks ongemakkelijke scènes waarbij de hoofdpersonen maar een beetje om elkaar heen draaien, dat is het standaard recept voor een romkom en dat krijgen we hier ook weer voorgeschoteld. ‘Happy Single’ onderscheidt zich van andere romantische komedies door de geinige bijrollen die voor een komische noot zorgen. De stereotiepe gay best friend die Manuel Broekman neerzet die opgewonden wordt van zowat elke man die voorbijloopt, is weliswaar wat cliché maar het wat volkse koppel dat Sanne Langelaar en André Dongelmans portretteren zorgt voor flink wat leven in de brouwerij. Dat beetje pit heeft deze film hard nodig. Het scenario is, zoals met zoveel van dit soort genrefilms, nogal voorspelbaar en de dialogen zijn hier en daar houterig en gekunsteld, maar toch is de algemene conclusie dat ‘Happy Single’ gemakkelijk wegkijkt en zeker niet de slechtste in zijn soort is die we voorbij hebben zien komen. Stel je verwachtingen niet al te hoog in, dan valt het allemaal best mee.

Bioscooprelease: 21 september 2023
VOD-release: 21 december 2023 (Pathé Thuis)