Stella’s Last Weekend (2018)

Regie: Polly Draper | 102 minuten | komedie, drama | Acteurs: Nat Wolff, Alex Wolff, Paulina Singer, Nick Sandow, Polly Draper, Julia Abueva, Julia Macchio, Leo Heller, Lisa Darden, Patricia Squire, Will Cooper, Norm Golden, Kareem Williams, Alex DiMattia, Joshua Satine, Simon Maxwell, Shawn Allen McLaughlin, Kelly Swint, Adam Enright, Christopher Halladay, Harriet Weaver, Stella

De laatste keer dat Nat en Alex Wolff samen acteerden, was voor de Nickelodeon serie ‘The Naked Brothers Band’ (2007-2009). Deze mockumentary draaide om de band die de broers als kind hadden en werd bedacht en onder andere geregisseerd door hun moeder Polly Draper. Ongeveer tien jaar na het laatste seizoen van de serie regisseert Draper de twee broers opnieuw in ‘Stella’s Last Weekend’. Nat en Alex spelen wederom broers en naast het regisseren neemt Draper de rol van hun moeder op zich. Vader Michael Wolff componeerde de muziek voor het familieproject en de soundtrack bestaat uit een aantal nummers van Nat en Alex.

‘Stella’s Last Weekend’ refereert naar het laatste weekend van hond Stella. Vanwege het afscheidsfeest dat moeder Sally (Polly Draper) voor het inslapen van Stella georganiseerd heeft, komt de studerende Jack (Nat Wolff) terug naar zijn ouderlijk huis in New York. In de wijk Queens woont zijn drie jaar jongere broer Oliver (Alex Wolff) samen met hun moeder en haar vriend Ron (Nick Sandow).

Oliver heeft sinds kort een relatie en praat openlijk met zijn broer over de pikante foto’s die hij en zijn vriendin naar elkaar doorsturen. Jack vertelt dat hij een jaar geleden ook een leuk meisje heeft ontmoet op een feest, maar dat ze zijn telefoontjes vervolgens negeerde. Onderweg naar huis komt Jack haar toevallig op het metrostation tegen zonder iets tegen haar te zeggen en denkt haar nooit meer te zien. Als de vriendin van Oliver later bij hun thuis langskomt, komt Jack erachter dat zijn broer een relatie heeft met Violet (Paulina Singer), hetzelfde meisje dat hij ook leuk vond. Jack en Violet proberen zo normaal mogelijk te doen, maar de situatie wordt ingewikkelder als blijkt dat de twee elkaar nog steeds leuk vinden.

Hoewel Stella de titel draagt, draait de film om de broers. De hechte band tussen Jack en Oliver blijkt uit scènes waarin ze grappen maken over het vogelnestkapsel van Ron en wanneer ze als hun nerd-alterego’s George Walters en Nelson met elkaar praten. Het natuurlijke spel is zeker te wijden aan het feit dat de twee in werkelijkheid familie zijn. De broers weten hun personages van de extraverte Oliver en de meer introverte Jack overtuigend neer te zetten. Het zou niet verrassend zijn als Draper beide broers de vrijheid heeft gegeven om in bepaalde scènes te improviseren.

‘Stella’s Last Weekend’ kabbelt op rustig tempo voort. Het is onvermijdelijk dat er vanwege Violet een confrontatie tussen Jack en Oliver zal plaatsvinden en de film bouwt daar langzaam naartoe op. Sommige scènes gaan net iets te traag, maar niet zo erg dat het stoort. Jammer is dat door de focus op Jack en Oliver andere personages minder uitgebreid aan de orde komen. Wat dat betreft hadden Sally, Ron en Violet een betere uitwerking verdiend.

Voor een indie film is ‘Stella’s Last Weekend’ prima geslaagd en laat zien dat een sterke band tussen broers (en/of zussen) in staat is om verschillende tegenslagen te verwerken. De film bevat genoeg komische elementen, maar het is vooral de chemie tussen de twee Wolff-broers die de film de moeite waard maakt.

Isabel Kikkert

VOD-release: 4 februari 2024 (Prime Video)