Sterke verhalen (2010)

Regie: Kees van Nieuwkerk, Teddy Cherim | 85 minuten | komedie | Acteurs:  Achmed Akkabi, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Sallie Harmsen, Manuel Broekman, Isis Cabolet, Gwen Pol, Geza Weisz, Hans Kesting, Pierre Bokma, Halina Reijn, Jon Karthaus, Youp van ’t Hek, Olga Zuiderhoek, Daniël Boissevain, Kees Hulst, Yahya Gaier

Het lijkt wel een verhaal uit een jongensboek: twee 22-jarige filmstudenten die hun droom achterna gaan en hun eigen film maken. Amsterdammers Kees van Nieuwkerk (de zoon van Matthijs) en Teddy Cherim maakten hun droom waar. “In Nederland worden tienerfilms meestal gemaakt door zelfverzekerde veertigers die hun cast dingen laten zeggen als ‘retecool’, waardoor het voelt alsof je ouders de film gemaakt hebben,” aldus de jonge regisseurs. De makers zijn zelf allemaal net van de middelbare school af en dat zie je aan hun film. “‘Sterke Verhalen’ zit vol met wat we zelf leuk vinden.” Het idee voor hun debuutfilm ontstond toen Kees en Teddy naar Londen verhuisden (op de Metropolitan Film School in die stad werden ze, in tegenstelling tot de Filmacademie in Amsterdam, wél aangenomen) en ze daar hun thuisstad en vrienden begonnen te missen. Ze merkten veel plezier en troost te halen uit het vertellen van sterke verhalen over hun vrienden. En laat dat nou net zijn waar ‘Sterke Verhalen’ over gaat. Zonder (financiële) steun van het Filmfonds, een omroep of distributeur – maar mét hulp van tientallen vrienden die ook in iets de filmwereld doen, producent Martin Lagestee en een kledingmerk als hoofdsponsor – kregen Kees en Teddy het voor elkaar.

‘Sterke Verhalen’ (2010) opent als een groepje jongeren voor een onweersbui schuilt in een houten huisje op een speelveld. Ze beginnen elkaar sterke verhalen te vertellen over andere jongeren. Eén van de verhalen (verteld door Matthijs van de Sande Bakhuyzen) is verreweg het sterkst van allemaal. Het gaat over de geadopteerde Marokkaan Dennis van de Molen (Achmed Akkabi), een plattelandsjongen die naar Amsterdam komt om er te gaan studeren. Hij wil dolgraag snel vrienden maken, maar moet wel nog even aan zijn imago werken. Hij ontmoet de knappe Sanne (Sallie Harmsen), die hem een flyer uitdeelt voor een spetterend feest. Daar wil Dennis absoluut bij zijn! Om indruk te maken op de organisator van het feest – de egocentrische player Marlon (Manuel Broekman) – en zijn wannabe gangster vriend Mario (Geza Weisz), laat hij zich dronken voeren en door hen overhalen om ’s nachts een pinguïn te stelen uit Artis. Uiteraard brengt dat de nodige gevolgen voor hem mee. Want een verdwenen pinguïn blijft natuurlijk niet lang onopgemerkt.

‘Sterke Verhalen’ is met recht een film vóór jongeren, door jongeren. Seks, drugs en nachtenlang feesten spelen een centrale rol in deze komedie, die zich afspeelt in de zwoele zomer tussen het eindexamen en het begin van de studententijd. Omdat het hier over sterke verhalen gaat, weet je van tevoren al dat het verhaal hier en daar uit de bocht vliegt, zeker tegen het einde van de film. Of dat echt storend is? Eigenlijk niet, want het hoort een beetje bij dit type film. Vervelender is dat niet elke komisch bedoelde scène even goed uitpakt. Dat heeft vooral te maken met het feit dat een geslaagde grap door Van Nieuwkerk en Cherim direct drie à vier keer herhaald wordt, waardoor het zijn effect verliest. Dennis die op zijn trekkertje vol spulletjes Amsterdam binnenrijdt is één keer leuk, de tweede keer ook nog wel, maar de derde keer is er net een teveel. Hetzelfde geldt voor de wartaal uitkramende buurjongens van Dennis (waarschijnlijk staat iedereen boven de 25 te klapperen met zijn oren als zij beginnen te praten – net als Dennis trouwens). In de cast heeft de film enkele sterke troeven. Achmed Akkabi pakt het publiek in met zijn naïeve, sympathieke vertolking en ook Geza Weisz (zoon van regisseur Frans Weisz) maakt indruk in een rol die veel meer diepgang heeft dan je in eerste instantie doorziet. Dankzij Weisz (of toch in ieder geval zijn vader) tekenden mensen als Halina Reijn, Hans Kesting en Pierre Bokma graag voor een gastrolletje.

‘Sterke Verhalen’ is een film waar het jeugdige enthousiasme vanaf spat. Je kunt zien en voelen dat iedereen die bij dit project betrokken is geweest, er veel plezier aan beleefd heeft. Dat is dan ook wat beklijft aan ‘Sterke Verhalen’: niet het verhaal, niet de acteurs of de setting, maar de inzet en branie waarmee de film gemaakt is. Dat er best wat op deze komedie valt aan te merken en Van Nieuwkerk en Cherim nog veel te leren hebben, mag niet verbloemen dat er enorme groeibriljantjes schuilen in deze jonge filmmakers, van wie we waarschijnlijk nog veel gaan horen in de toekomst. De manier waarop zij er zelf voor gezorgd hebben dat hun film gemaakt kon worden, is indrukwekkend. Daar kan menig oudere filmmaker nog wat van leren!

Bioscooprelease: 19 augustus 2010