Teaching Mrs. Tingle (1999)

Regie: Kevin Williamson | 96 minuten | komedie, thriller | Acteurs: Helen Mirren, Katie Holmes, Jeffrey Tambor, Barry Watson, Marisa Coughlan, Liz Stauber, Michael McKean, Molly Ringwald, Vivica A. Fox, John Patrick White, Robert Gant

Kevin Williamsons ‘Teaching Mrs. Tingle’ weet komedie goed te mixen met het horror/thriller genre. Williamson is niet alleen regisseur, maar ook nog eens de schrijver van het script. Nou is hij beter in het eerste, het script laat hier en daar wat te wensen over, maar over het algemeen is de film prima tijdverdrijf. Het thema zal vooral jongeren aanspreken: Leigh Ann (een jonge Katie Holmes) wil koste wat kost valedictorian zijn tijdens de diploma-uitreiking, omdat ze alleen op die manier een beurs kan krijgen voor Harvard. Maar haar geschiedenis docente, Mrs. Tingle (Helen Mirren) staat in de weg; ze wil maar geen goed cijfer geven en ze lijkt Leigh Ann vanuit de grond van haar hart te haten. Wanneer outcast Luke (Barry Watson) de antwoorden op de vragen weet te beantwoorden lijkt alles toch nog goed te komen. Totdat Mrs. Tingle erachter komt. ’s Avonds gaan ze met een gezelschap langs het huis van hun koppige docente, maar dat loopt toch niet zo goed af als gepland. Ze zien zichzelf gedwongen om haar vast te binden aan haar bed en gevangen te houden in haar eigen huis. Maar Tingle is niet gek en begint een gemeen manipulatief spelletje te spelen met de studenten…

Katie Holmes is duidelijk nog erg jong en onervaren, maar op een bepaalde manier past dat wel bij haar wat naïeve personage. Barry Watson – vooral leuk voor de meisjes – komt een stuk sterker over als rebelse Luke. Zoals in elke tienerfilm ook hier een knappe maar bijzonder irritante rivale voor de hoofdpersoon. Ditmaal is het studente Jo Lynn, die wél goede cijfers voor geschiedenis haalt, en zo het er naar uit ziet valedictorian wordt. Aan Marisa Coughlan de eer dit karakter neer te zetten en dat doet ze dan ook redelijk goed. Een beetje overacting, maar dat misstaat Jo Lynn niet.

De echte ster is – zoals je misschien ook zou verwachten – Helen Mirren als Mrs. Tingle. Mirren is een actrice van wereldformaat en weet zich ondanks dat het script niet altijd meewerkt, uiteraard staande te houden. Haar niveau haalt de hele film omhoog en haar droge humor zorgt voor de nodige komische noten. Al zou je er niet aan moeten denken haar tegen je te hebben…  Kortom, een grote pluim voor Helen Mirren, maar de andere acteurs komen ook wel met hun acteerprestaties weg. Jammer alleen dat Williamson niet alles uit het verhaal heeft gehaald, want er had zeker meer ingezeten.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 17 februari 2000