The Bannen Way (2010)

Regie: Jesse Warren | 98 minuten | actie, thriller, komedie | Acteurs: Mark Gantt, Vanessa Marcil, Gabriel Tigerman, Michael Ironside, Robert Forster, Michael Lerner, Ski Carr, Autumn Reeser, Brianne Davis, Brittany Ishibashi, Brynn Thayer, Roman Varshavsky, Paul Duke, Dean Kreyling, Jeffery R. Newman

Neal Bannen (Michael Gantt) is een “ladies man”. Hij valt op sexy vrouwen en zij vallen op hem. Hij heeft dan ook heel wat te bieden: “looks”, zelfverzekerdheid en geld. Bannen werkt namelijk voor de maffia. Maar hij wil stoppen met die levensstijl. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Bannens connecties met de maffia gaan namelijk verder dan een simpele zakelijke overeenkomst. Niet alleen houdt Bannen van mooie vrouwen, hij lijkt zich ook elke keer weer in de nesten te werken vanwege mooie vrouwen. Als rechtgeaarde dief lijkt hij eindelijk zijn evenknie te hebben gevonden in de mooie Madison (Vanessa Marcil). Zij kan hem helpen om nog een laatste klus op te lossen voor zijn opdrachtgever Mr. B (Robert Forster). De beloning die hij voor deze klus krijgt stelt hem in staat zijn schulden bij onderwereldfiguur Sonny (Ski Carr) af te betalen. Zodoende kan hij eindelijk het rechte pad op. Maar zoals gewoonlijk is een dergelijke laatste klus er juist eentje die de moeilijkste van allemaal blijkt te zijn. Niet in de laatste plaats omdat Bannen niet alleen belaagd wordt door Sonny en de maffia, maar ook omdat hij door de politie scherp in de gaten wordt gehouden.

Michael Gantt is een veelzijdig man. Niet alleen is hij acteur, maar hij produceert, schrijft, regisseert en vervult nog andere functies binnen de filmindustrie. Samen met regisseur Jesse Warren ontwikkelde hij ‘The Bannen Way’, oorspronkelijk als een Internetserie. Allereerst werd er een trailer geschoten met de revolutionaire, nieuwe RED One Camera. Deze trailer leverde meteen een contract op bij Sony’s Crackle Pictures. Zodoende konden de korte Web episodes (“Webpisodes) geproduceerd worden die behoorlijk populair waren en veel bekeken werden. Niet onlogisch dat er dan een complete speelfilm volgt. De episodes zijn aan elkaar gezet en nu is er dan de film. Gantt speelt met verve Neal Bannen en wordt ondersteund door een aardige cast aan acteurs waaronder Michael Ironside en de al eerder genoemde Robert Forster.

‘The Bannen Way’ ziet er allereerst erg gelikt uit. De nieuwe RED camera lijkt een mooi nieuw stukje techniek te zijn die naar verluidt bioscoopfilmkwaliteit levert tegen de fractie van de prijs van een professionele filmcamera. Dat belooft dus nog wat voor de toekomst. ‘The Bannen Way’ profiteert hier in ieder geval al van. Visueel oogt de film professioneel en de acteurs leveren een afdoende prestatie hoewel sommige personages wel erg karikaturaal aandoen. De premisse van het verhaal is aardig verzonnen maar niet bijzonder origineel. En sommige delen van het de karakterontwikkeling zijn maar mondjesmaat uitgewerkt. Maar daar staat tegenover dat het team van ‘The Bannen Way’ goed heeft gekeken naar gangster-actiefilms van bijvoorbeeld Quentin Tarantino, Guy Ritchie en Jason Statham en dergelijke, en hier veel (montage)elementen van heeft overgenomen. Jammer genoeg halen de dialogen dan weer nergens dat niveau.

Vooral fans van gelikte actiefilms waarbij je niet bijster veel hoeft na te denken en die veel vrouwelijk schoon kunnen waarderen, zullen ‘The Bannen Way’ weten te waarderen. Een goedgemaakte maar niet erg originele of bijzondere actiefilm voor de niet al te kieskeurige kijker.

Joost Hoedemaeckers