The Big Lebowski (1998)

Regie: Joel Coen, Ethan Coen | 117 minuten | thriller, komedie, misdaad | Acteurs: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore, Steve Buscemi, David Huddleston, Philip Seymour Hoffman, Tara Reid, Jimmie Dale Gilmore, Jack Kehler, John Turturro, Sam Elliot, Ben Gazzara, John Polito

De films van de gebroeders Coen zijn steevast een mengeling van geweld, meligheid en ontroering. Aan eigenaardige personages en merkwaardige gebeurtenissen in films als ‘Barton Fink’ (1991) of ‘O Brother, Where Art Thou?’ (2000) geen gebrek. Het toeval en misverstanden spelen in al hun films een hoofdrol. Ze beweren dat hun behoefte om bizarre verhalen te verzinnen voortkomt uit het feit dat hun ouders zich tegenover hun grootouders in allerlei bochten wrongen om niet te laten merken dat ze niet meer volgens de joodse wetten leefden.

‘The Big Lebowski’ is een typische Coen film. Ook hier is het geweld prominent aanwezig maar zo cartoonesk dat je er om moet lachen. Lebowksi komt thuis na een bezoek aan de supermarkt. Hij heeft nog maar net een voet over de drempel gezet of hij wordt naar zijn wc pot gesleurd en daar met zijn hoofd in geduwd. Als hij weer boven komt, zegt hij dat hij het niet zo goed heeft kunnen zien, voordat hij weer wordt ondergeduwd. De film zit vol met dit soort scènes die ondanks de hardheid vooral erg geestig zijn.

Lebowski houdt van zijn rustige leventje. Hij brengt zijn tijd door met het roken van joints en luisteren naar muziek. Met zijn vrienden de Vietnam-veteraan Walter (John Goodman) en de zachtaardige Donny (Steve Buscemi) doet hij mee aan de bowling competitie. Na de persoonsverwisseling laat hij zich meedrijven op de stroom van de gebeurtenissen die zich in een hoog tempo ontwikkelen in een op hol geslagen detective verhaal. De keren dat hij initiatief toont zijn gedoemd te mislukken, zeker wanneer de fanatieke, principiële Walter zich ermee bemoeit.

Jeff Bridges is onvergetelijk als de goedmoedige levensgenieter Lebowski. Het is beslist een van zijn allerbeste rollen waarin zijn komische talent ten volle wordt benut. John Goodman speelt Walter als een eng fanatieke oorlogsveteraan met gewelddadige uitbarstingen, maar tegelijkertijd ook als een zielige kluns met wie je medelijden moet hebben. Ook de bijrollen van Steve Buscemi, John Turturro, Julianne Moore en Philip Seymour Hoffman zijn prachtig.

‘The Big Lebowksi’ is een heerlijke tragikomedie. Er is humor, actie, drama, spanning en zelfs een musicalnummer in een droom van Lebowksi. Een film om relaxed achterover geleund te bekijken.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 14 mei 1998