The Big Sick (2017)

Recensie The Big Sick CinemagazineRegie: Michael Showalter | 119 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan, Holly Hunter, Ray Romano, Anupam Kher, Zenobia Shroff, Adeel Akhtar, Bo Burnham, Aidy Bryant, Kurt Braunohler, Vella Lovell, Myra Lucretia Taylor

Kumail is stand-up komiek, Emily studeert voor psychotherapeute. De twee ontmoeten elkaar in de comedy club in Chicago waar Kumail optreedt. Een vonk springt over, de twee krijgen een verhouding, gecompliceerd door Kumails Pakistaanse afkomst. Kumails ouders willen hun zoon nog altijd uithuwelijken volgens de Pakistaanse traditie en brengen wagonladingen van mogelijke kandidates aan. Maar dan wordt Emily plotseling ziek en raakt zelfs in een coma.

Klinkt als een melodrama? Mooi niet. ‘The Big Sick’ is een komedie. Afkomstig uit de stal van Judd Apatow, regisseur van films als ‘Knocked Up’ en ‘Funny People’ en producent van series als ‘Girls’ en ‘Love’. Hoewel geregisseerd door Michael Showalter is ook ‘The Big Sick’ een typisch Apatow-product. Ook hier gaat het over volwassenen die (zoals iedereen) moeite hebben met het vertonen van volwassen gedrag maar die (niet zoals iedereen) ook nauwelijks in staat zijn zich volwassen te gedragen.

In ‘The Big Sick’ zien we een stand-up comedian die een onvolwassen droom volgt en een vrouw die al op jonge leeftijd is gescheiden. De ouders van Emily, op bezoek bij hun zieke dochter, zijn ook al geen model-volwassenen. Hun relatie staat onder hoogspanning, en ze reageren hierop zoals kinderen. De enigen die zich als volwassenen gedragen (de ouders van Kumail) zijn mensen die zichzelf verloochenen, voor wie de regels van de traditie zwaarder weegt dan de wensen van het hart.

Ook in de Apatow-lijn is de geslaagde droge humor, deze keer onvermijdelijk over Pakistaans-Amerikaanse tegenstellingen. Al even herkenbaar is de lekker fladderige thematiek, die nooit focust op één thema, maar ontspannen verspringt van interraciale liefde naar de lasten van het ouderschap naar het volgen van een droom naar de impact van een gevaarlijke ziekte. De focus die ontbreekt in het grotere verhaal, komt des te scherper terug in de losse scènes, iets wat je ook terugziet in series als ‘Love’ en ‘Girls’.

‘The Big Sick’ is gebaseerd op de ware geschiedenis van Kumail Nanjiani, die ook zelf de hoofdrol speelt. De schattige én grappige Zoe Kazan speelt Emily en Holly Hunter is even irritant als doortastend als Emily’s hippiemoeder Beth. Waarmee ‘The Big Sick’ in alle opzichten voldoet aan de hoge standaard van de gemiddelde Apatow-productie. Niveautje ‘Knocked Up’, ‘Bridesmaids’ en ‘Superbad’ dus.

Bioscooprelease: 3 augustus 2017
DVD- en blu-ray-release: 5 december 2017