Resident Evil: Vendetta (2017)

Recensie Resident Evil: Vendetta CinemagazineRegie: Takanori Tsujimoto, Alexander Von David | 97 minuten | animatie, actie, avontuur, horror, science fiction | Originele stemmencast: Kevin Dorman, Matthew Mercer, Erin Cahill, John DeMita, Fred Tatasciore, Cristina Valenzuela, Arif S. Kinchen, Arnie Pantoja, Kari Wahlgren, Alexander Polinsky, Jason Faunt, Karen Strassman, Mary Elizabeth McGlynn

Voor de fans van de gameserie ‘Resident Evil’ is er al jaren een filmserie die hen een doorn in het oog vormt. De films waarin actrice Mila Jovovich de centrale rol vertolkt hebben namelijk weinig tot niets met het bronmateriaal te maken. Ja, er komen zombies en andere monsters in voor, en vooruit: de slechte organisatie Umbrella heeft altijd een rol, maar buiten dat is het vooral domme actie waarbij de plot vooral een bijkomstigheid is. Voor de fans van de spellen is er sinds een paar jaar ook een alternatief, een serie animatiefilms met de personages zoals men ze kent uit de originele Resident Evil reeks. Helaas zijn de games al lang niet meer de survivalhorrorervaringen die de eerste iteraties waren, tegenwoordig wordt er veel meer geteld op (u raadt het al) domme actie.

Toch zet ‘Resident Evil: Vendetta’ een vrij getrouw beeld neer van de gamefranchise. Leon S. Kennedy en Chris Redfield (respectievelijk ingesproken door Matthew Mercer en Kevin Dorman) staan centraal en zijn er genoeg easter eggs te vinden voor de doorgewinterde Resident Evil fan. Verhoudt het zich echter ook een beetje als film? Nee, niet echt.
Eigenlijk gaat het op ieder vlak mis. Het verhaal – een wapenhandelaar wil uit wraak de bevolking van New York in zombies veranderen en onze helden moeten hem stoppen – is zo simpel dat het eigenlijk geen film verantwoordt. Het zou prima werken als premisse voor een deel in de spellenreeks waarin twisten en interactieve momenten kunnen worden ingezet om het wat op te peperen. Een film is echter net wat passiever en dan komt dit gewoon niet tot zijn recht.

Het feit dat dit als computerspel beter had gewerkt is dan ook aan alles af te zien. De animatie is oké maar ook wel erg ongeïnspireerd en op momenten zelfs houterig. De kijker zal meer dan eens het gevoel krijgen simpelweg naar cutscenes te kijken zonder zelf de controller op te kunnen pakken en de monsters overhoop schieten. De actiescènes worden dan uiteraard wel met veel overdreven bewegingen op het scherm vertoond en van tijd tot tijd is dat erg vermakelijk, al blijft het gevoel van een ontbrekende interactie aanwezig. Het is namelijk niet zo dat de personages echt interessant zijn om te volgen, ze gaan simpelweg van de ene naar de andere horde om uiteindelijk de slechterik te verslaan.

En toch: voor de fan van de games is er zeker wat plezier uit te halen. De voice acting is prima en dat bekende Resident Evil gevoel is op momenten toch zeker aanwezig (in ieder geval heel wat meer dan in de Mila Jovovich versies). Het geheel doet een beetje denken aan die andere spellenserie waar CGI films van werden gemaakt: ‘Final Fantasy’. Het valt in dezelfde valkuilen maar scoort op dezelfde punten. Een goede graadmeter dus om te kijken of deze film de kijker kan bekoren. Heeft deze echter niets met ‘Resident Evil’, een negentig minuten durende cutscene of Japanse animeclichés? Blijf dan vooral ver uit de buurt van ‘Resident Evil: Vendetta’.

Redactie Cinemagazine

DVD-, blu-ray- en UHD-release: 16 augustus 2017