The Company You Keep (2012)

Regie: Robert Redford | 125 minuten | thriller | Acteurs: Robert Redford, Shia LaBeouf, Julie Christie, Susan Sarandon, Nick Nolte, Chris Cooper, Terrence Howard, Stanley Tucci, Richard Jenkins, Anna Kendrick, Brendan Gleeson, Brit Marling, Sam Elliott, Stephen Root, Jackie Evancho, Matthew Kimbrough, Lochlyn Munro, Hiro Kanagawa, Andrew Airlie, Lane Edwards

Eens een terrorist altijd een terrorist, is vaak de gedachte. Zeker met de dubbele bomaanslag in Boston in het achterhoofd zijn maar weinig mensen vergevingsgezind. En juist nu wil Robert Redford deze stelling in twijfel trekken. Om dat te doen, kiest hij niet voor de voorspelbare moslimterroristsen, maar voor Amerikanen die in de jaren 70 in eigen land aanslagen pleegden.

Uit protest tegen onder andere de Vietnamoorlog liet de radicale groepering Weather Underground een reeks bommen ontploffen. Meestal zonder slachtoffers, maar het ging ook wel eens mis. Enkele leden werden opgepakt voor moord, anderen doken onder en begonnen met een nieuwe identiteit een nieuw leven. ‘The Company You Keep’ haakt dertig jaar later in, als één van hen (Sharon Solarz, voortreffelijk gespeeld door Susan Sarandon) zichzelf alsnog aangeeft.

Wat volgt zijn heerlijke suspense scènes. De lokale journalist Ben Shephard (Shia LaBeouf, die goed overeind blijft in deze acteerfilm vol sterren) stort zich op de zaak en ontdekt een verband tussen Solarz en advocaat Jim Grant (Robert Redford). En terwijl hij graaft en graaft, wordt het mysterie rond Grant groter. In contrast met de verdachtmakingen zien we Grant ondertussen de charmante vader uithangen die amusante gesprekken voert met zijn iets te wijze dochtertje. Wat is hier aan de hand?

‘The Company You Keep’ behandelt grote vragen. Kun je je leven beteren? Wat is de grens tussen idealisme en terrorisme? Wat is de rol van de journalistiek en hoe moeten zij over de daders berichten? De dialoog tussen LaBeouf en Sarandon (‘als ik geen kinderen zou hebben, zou ik het weer doen’) behoort tot de hoogtepunten van de film.

Het hoge spanningsniveau van het begin houdt de film niet vol, want al snel wordt duidelijk wat Grant verborgen houdt. Een voorspelbare vlucht van Grant volgt, waarin hij hopt van kameraad naar kameraad, die allemaal net iets anders tegen activisme aankijken. Zo behandelt de regisseur braaf het hele spectrum aan antwoorden. De reden dat het toch een vermakelijk kijkspel is, is te danken aan het prettige, haast spontane acteerwerk van Redford. Daarmee trekt hij de kijker naar zich toe. ‘Ik snap hem’, denk je, terwijl je in werkelijkheid nog geen idee hebt wie hij precies is. Ook de zoektocht van journalist Shephard helpt bij dat gevoel. Hij blijft doorgraven in zijn verleden, waardoor je de ware Grant, die eigenlijk niet vlucht maar iets zoekt, ook beetje bij beetje echt leert kennen.

Ondanks een rammelend plot, een overdaad aan zijverhalen en bijpersonages, overtuigt het verhaal daarom wel. Het blijft boeien en is in staat een groot thema op een heldere en eenvoudige wijze voor een groot publiek neer te zetten. Toch kan Redford zijn Amerikaanse hang naar een positief einde niet weerstaan. De terroristen van Amerikaanse bodem blijken toch ook hun goede kanten te hebben. Zou Redford een film over de verdachten van de aanslag in Boston net zo soft hebben durven eindigen?

Bart Boersma

Bioscooprelease: 23 mei 2013