The Conjuring 2 (2016)

Regie: James Wan | 133 minuten | horror | Acteurs: Patrick Wilson, Vera Farmiga, Madison Wolfe, Frances O’Connor, Lauren Esposito, Benjamin Haigh, Patrick McAuley, Simon McBurney, Maria Doyle Kennedy, Simon Delaney, Franka Potente, Bob Adrian

Clichés zijn clichés geworden omdat ze werken. Dat bewees regisseur James Wan in 2013 met ‘The Conjuring’, een ouderwets enge griezelfilm over een bezeten huis. De film deed goede zaken aan de kassa en kreeg lovende recensies, dus een vervolg lag voor de hand. Of ‘The Conjuring 2’ net zo goed werkt? Deels wel. Het nieuwtje is er inmiddels vanaf, maar gelukkig kraken de vloeren als vanouds.

‘The Conjuring 2’ is gebaseerd op de waargebeurde – aanhalingstekens – zaak van de Enfield Poltergeist. Jaar van handeling is 1977; plaats van handeling is de Londense arbeiderswoning van Peggy Hodgson (Frances O’Connor) en haar vier kinderen. Een huis waar je ook zonder klopgeest niet wil wonen. Sinds pa de kuierlatten nam heeft het gezin het niet breed en is er geen budget voor een lik verf op de muren. Dochter Janet (Madison Wolfe) raadpleegt een ouija-bord om te vragen of haar vader ooit terug zal keren. Dat doet hij niet, maar wat wel terugkeert is de geest van Bill Wilkins, een voormalige bewoner van het huis. Bill lijkt zich vooral voor Janet te interesseren. Het meisje gaat slapen in haar eigen bed, maar wordt wakker in de stoel waarin Bill is overleden. Een stoel die soms spontaan begint te schommelen. En dat is nog maar het begin.

Net als in deel 1 nemen demonenjagers Ed en Lorraine Warren (Patrick Wilson en Vera Farmiga) de zaak in onderzoek. Ze doen dit in opdracht van de kerk, die wil weten of de Enfield Poltergeist een legitiem geval van bezetenheid is of het verzinsel van een getroebleerd meisje. Samen met een team van onderzoekers nemen Ed en Lorraine hun intrek in het huis. Camera’s worden opgesteld, bandrecorders aangezet (1977, weet je nog?). “This is my house!”, gromt Janet met een oude-mannenstem. Het feest kan beginnen.

Sommige dingen werken in deel 2 nog even goed als in deel 1. Het scheelt dat James Wan opnieuw aan de touwtjes trekt. De regisseur is een ware kunstenaar in het opbouwen van spanning: hij jaagt je een donkere hoek in, wacht nét lang genoeg en laat dan de klap vallen. Dat werkt keer op keer, al neem je je voor om niet schrikken. Wat ook werkt is de jaren zeventig-setting en de chemie tussen Wilson en Farmiga. Wat minder goed werkt is de plot. Die lijkt wel erg op die van het origineel, al zorgt het verplaatsen van de actie naar Groot-Brittannië voor een opfrisser.

Nog een puntje: net als bij het origineel is de opbouw van ‘The Conjuring 2’ sterker dan de afwikkeling, waarin het sentiment er iets te dik bovenop ligt. Gelukkig is dit een kleine Wanklank in een vakkundig gemaakte film. Op naar The Conjuring 3?

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 9 juni 2016
VOD-release: 7 september 2016