The Counselor (2013)
Regie: Ridley Scott | 118 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Michael Fassbender, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Javier Bardem, Cesar Aguirre, Daniel Holguín, Christopher Obi, Bruno Ganz, Brad Pitt, Paris Jefferson, Dar Dash, Richard Cabral, Rosie Perez, Alex Hafner, Andrea Deck, Sam Spruell, Toby Kebbell, Emma Rigby, Édgar Ramírez, Eben Young
Met ‘The Counselor’ heeft de Pulitzerwinnende schrijver Cormac McCarthy zijn eerste originele filmscenario afgeleverd. Het werk van de auteur, ook bekend van zijn filmadaptaties ‘No Country for Old Men’ (Ethan & Joel Coen) en ‘The Road’ (John Hillcoat), lijkt zich vanwege zijn beeldende kwaliteiten en thematiek uitstekend voor het witte doek te lenen. Echter hoeft dat geen automatische garantie voor een geslaagde film te zijn, zo bewijst McCarthy met ‘The Counselor’.
De film neemt de toeschouwer mee naar de schimmige en nietsontziende drugshandel tussen Mexico en de Verenigde Staten. Een commerce waarin hebzucht en decadentie centraal staan. Bovendien een wereld waar niet uit te ontsnappen valt. Zo ondervindt ook Counselor (Michael Fassbender), een advocaat die door de roep van het grote geld gevangen wordt. Om een veilige toekomst voor hem en zijn aanstaande vrouw Laura (Penélope Cruz) waar te borgen, besluit hij aan de handel mee te doen. Met zijn excentrieke zakenpartners Reiner (Javier Bardem) en Westray (Brad Pitt) zetten ze een deal op die hun twintig miljoen dollar moet opleveren.
Maar natuurlijk lopen de zaken finaal in het honderd. De tot mislukking gedoemde ontwikkelingen zijn al van mijlenver zichtbaar. Dat komt voornamelijk door het grootste manco van ‘The Counselor’: de dialogen. Vrijwel alle handelingen, plotwendingen en vooruitgang komen voort uit de gesproken ontmoetingen. Dat wordt op den duur niet alleen een beetje eenzijdig, maar ook resulteert het in een weinig verrassende progressie. Wanneer zowel Reiner als Westray Counselor herhaaldelijk waarschuwen voor de consequenties die inherent zijn aan de drugshandel, komt het niet meer als een verrassing dat de zaken fout gaan lopen. Vreemd genoeg voert seks de boventoon in veel van de gesprekken die de betrokkenen in die benauwde momenten met elkaar hebben. Alsof het niet het leven zelf is wat op het spel staat, maar enkel de mogelijkheid om de liefde te bedrijven. Seks als summum van geluk. Omdat de plot niet voorkomt uit actie, handeling of een andere vorm van narratie blijven de motieven van de personages dus vrij oppervlakkig. Bovendien wordt het allemaal wat onsamenhangend. Hoewel de dialoog de literaire kwaliteiten en inhoud van een McCarthy heeft, is er voor film toch meer nodig dan alleen het gesproken woord.
Regisseur Ridley Scott probeert die stugge scènes van beweging en een mooie kadering te voorzien en slaagt daar behoorlijk in. De benauwdheid van de grensstreken waar de film zich afspeelt wordt daardoor erg goed voelbaar. Dat de montage en continuïteit af en toe in de war lopen, doet daar weinig aan af. Daarbij staat de subtiele, frequente humor in mooi contrast met het gitzwarte, cynische portret van de noodlottige drugswereld. Een wereld waarin de meest creatieve wapens, zoals vaker in het oeuvre van McCarthy, in omloop zijn. De acteerprestaties van de sterrencast zijn meer dan degelijk. Vooral Bardem zet een heerlijk losbandig personage neer.
Doordat ‘The Counselor’ alles in dienst stelt van de dialoog, beklijft de conclusie naar een wat statische beeldroman te kijken. Het is daar, het scenario van McCarthy, waar de film uiteindelijk het meest tekortschiet. Het levert geenszins een slechte film op, maar ergens schuilt het gevoel dat ‘The Counselor’ een grote kans gemist heeft.
Wouter Los
Waardering: 3
Bioscooprelease: 14 november 2013
DVD- en blu-ray-release: 12 maart 2014