Child’s Pose-Pozitia copilului (2013)

Regie: Calin Peter Netzer | 112 minuten | drama | Acteurs: Luminita Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Natasa Raab, Ilinca Goia, Florin Zamfirescu, Vlad Ivanov, Mimi Branescu, Cerasela Iosifescu, Adrian Titieni, Tania Popa, Isfan Alexandru

De Roemeense film ‘Child’s Pose’ (de positie van een kind) geeft een wrang beeld van de nieuwe culturele en economische elite van het land. Het toont de toeschouwer dat er na de val van het communistische regime weinig veranderd is in termen van corruptie en ander misbruik door de welvarende beau monde van het land.

Hoofdrolspeelster Cornelia Keneres (Luminita Gheorghiu) is een welgestelde vrouw uit de upper class van Boekarest. Ze heeft meerdere mobiele telefoons tot haar beschikking en wanneer die gaan klinkt de eerste cellosuite van Bach. Ze loopt rond in de meest luxueuze bontmantels en onder haar vrienden zijn artsen en een operazangeres. Zelf verdient ze haar geld als binnenhuisarchitect. Wanneer haar verwende zoon en enig kind Barbu in een auto-ongeluk een kind dood rijdt, moet de vrouw alles op alles zetten om hem uit de gevangenis te houden. Ze houdt daarbij zelf de touwtjes strak in handen, zo gebruikt ze behoorlijk onbewogen al haar macht en deinst ze niet terug voor manipulatie en omkoping. De proletarische politie, een getuige en de arbeidersfamilie van het omgekomen kind zelf worden allen gebruikt voor haar onkreukbare doel.

Maar wellicht nog meer dan een film over de Roemeens elite en de corrupte verstandhouding tot zijn hiërarchische mindere is ‘Child’s Pose’ een film over moeder-zoon relaties. Cornelia bemoedert en betuttelt haar eigen zoon alsof hij net het levenslicht gezien heeft. Haar zoon is blind voor de inmenging van zijn moeder en zoekt zijn isolerende heil in het appartement van zijn vriendin. De frictie die daaruit ontstaat wordt op een doeltreffende psychologische manier uitgebuit. Achter de rijkeluisfaçade schuilt uiteindelijk meer dan op het eerste gezicht vermoed kan worden.

Stilistisch ligt ‘Child’s Pose’ dicht bij het realisme. Door het gebruik van een vlot bewegende handheld camera, de sobere belichting en het klassieke gebruik van 35 mm film krijgt de film een natuurgetrouwe weergave die goed in balans is. Dat komt ook door de effectieve decoupage, die er voor zorgt dat de montage, ondanks die snelle cameravoering, nergens onoverzichtelijk wordt. Naast het prettig vervaardigde draaiboek, zijn ook de dialogen geloofwaardig. Daardoor is elke scene van betekenis en krijgen de personages op den duur een vol, uitgewerkt karakter. Ook het acteerwerk overtuigt. Moeder Cornelia is in elke scène te zien en weet de film op een naturelle manier volledig naar zich toe te trekken. Haar wil is ook voor de kijker wet.

Op een intense manier weet ‘Child’s Pose’ uiteindelijk naar de climax toe te werken. Daarmee verveelt de film, die de Gouden Beer en de internationale persprijs won van het filmfestival van Berlijn, nergens. Aanrader!

Wouter Los

Bioscooprelease: 14 november 2013
DVD-release: 17 juni 2014