The Devil to Pay – Reckoning (2019)

Regie: Lane Skye, Ruckus Skye | 87 minuten | thriller | Acteurs: Danielle Deadwyler, Catherine Dyer, Jayson Warner Smith, Adam Boyer, Brad Carter, Luce Rains, Charles Black, Tim Habeger, Parisa Johnston, Shelby Hofer

Er zijn genoeg geïsoleerde plekken op aarde waar bevolkingen leven met hun eigen wetten en regels en tegelijkertijd deel uit maken van een land. Neem bijvoorbeeld de Appalachen, een gebergte in het oosten van de Verenigde Staten waar ‘The Devil to Pay’ zich afspeelt. Deze film laat een kleine gemeenschap zien waarin Lemon Cassidy (Danielle Deadwyler) samen met haar man en zoontje woont. Haar partner blijkt een schuld te hebben bij haar landbaas en is erop uit gestuurd om deze in te lossen. Wanneer hij niet terugkeert, krijgt Lemon de opdracht uit te zoeken wat er is gebeurd en zijn taak af te maken. Met gevaar voor eigen leven en die van haar zoon, probeert ze de fouten van haar man goed te maken.

‘The Devil to Pay’ laat een raar soort hiërarchie zien tussen de witte en zwarte bevolking van de gemeenschap. Lemon is een zwarte vrouw en zoekt hulp bij een zwarte vriend die goederen verkoopt. Hoewel het niet nadrukkelijk in de film wordt benoemd lijken Lemon en haar vriend bang en nerveus voor de witte familie die macht heeft over de gemeenschap. Daarmee lijkt de film in eerste opzicht een zoveelste film te zijn waarin zwarte oppressie wordt benadrukt en daarmee de gevolgen van de slavernij laat zien. Hier wordt zelfs een kanttekening van gemaakt in de introductietekst van de film. Hierbij is het de vraag of de tijd waarin deze dynamiek getoond wordt niet een keer voorbij moet zijn omdat het bijna neigt naar het gebruik van het leed van zwarte mensen als vermaak. In de loop van de film wordt dit beeld echter bijgeschaafd en het proces is aardig bevrijdend.

Het perspectief blijft bij Lemon en daardoor wordt de kijker meegenomen in haar onwetendheid van de situatie van haar echtgenoot. Dit houdt de spanning hoog. Daarnaast is de gemeenschap en haar idealen totaal onbekend voor de kijker wat een extra laag aan nieuwsgierigheid met zich meebrengt. Aan dit alles wordt nog een zeer bizarre cultsamenleving toegevoegd die Lemon moet bezoeken om een levering te bezorgen. Deze cult, die iets weg heeft van ‘Midsommar’ (Ari Aster, 2019), voegt extra spanning aan de al aanwezige dreiging in Lemons situatie.

Uiteindelijk is ‘The Devil to Pay’ vooral een film over een moeder die alles op alles zet om haar zoon te beschermen. Hoewel er vraagtekens kunnen worden gezet over de hiërarchische samenstelling van de karakters, zit de plot wel heel goed in elkaar. Het is duidelijk wat het probleem is en het is duidelijk wat er gedaan moet worden om dat op te lossen. Wel wordt er veel heen en weer gereisd met een auto over onverharde wegen, maar elke reis voelt als een nieuw avontuur. Een avontuur van een vrouw die meer in zich heeft dan van haar verwacht wordt.

Sanne Brands

DVD- en blu-ray-release: 21 december 2022