The Dive (2023)

Recensie The Dive CinemagazineRegie: Maximilian Erlenwein | 91 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Louisa Krause, Sophie Lowe, Stella Uhrig, Shire Richardson, David Scicluna

Na negen jaar afwezig te zijn geweest van het grote doek, brengt de relatief onbekende Maximilian Erlenwein een interessant filmpje uit. ‘The Dive’ (2023) gaat over twee zussen die op hun jaarlijkse duiktrip een ongeluk meemaken. De serieuze May (Louisa Krause) komt na een instorting van de overhangende klif vast te zitten onder een rots op 30 meter diepte en moet nu gered worden door de eeuwig enthousiaste Drew (Sophie Lowe) voordat hun zuurstof opraakt. Uiteraard gaat alles mis wat er mis kan gaan. Een simpele maar bekende premisse met een strakke uitvoering.

De zussen zijn de hele film op elkaar of zichzelf aangewezen. Het strakke camerawerk versterkt niet alleen dat gevoel van eenzaamheid, maar ook van desoriëntatie en angst. Om de zussen te volgen moet de camera zich bewegen door de open oceaan en door claustrofobische grotten. Ook de muziek speelt in op die gevoelens. De muziek is onheilspellend, een gevoel dat verder aan wordt gewakkerd door geluiden die alleen maar voort kunnen komen uit het diepe onbekende van de oceaan. De film is grotendeels echt onder water opgenomen, wat zeker toevoegt aan de realistische vertoning van een duikersongeluk. Erlenwein is zelf ook duiker, wat terug te zien is in zijn aandacht voor details.

Toch wordt de film uiteindelijk voornamelijk gedragen door Krause en Lowe. Samen weten ze de dynamiek van vervreemde zussen pakkend uit te spelen voor de camera. Niet alleen werken de acteurs goed samen, ook als ze gehele scènes tegen de duisternis of tegen de camera acteren, zetten ze meeslepende optredens neer. Dat is toch best knap, zeker als je het overgrote deel van de film een masker draagt.

Erlenwein doet niet veel spannends met het verhaal. Alhoewel de film met 91 minuten al niet zo lang is, zitten er toch wat vetrandjes aan die niet voor iedereen zullen zijn. Dat gezegd hebbende, is het lastig om je niet mee te laten slepen in de (letterlijk) verstikkende paniekmomenten. Nou ja, behalve als je niet zo lang geleden toevallig een soortgelijke Zweedse film hebt gezien. ‘The Dive’ is namelijk een remake van ‘Breaking Surface’ (2020) door screenwriter Joachim Hedén.

Was een remake na drie jaar echt nodig? En heeft ‘Breaking Surface’ met maar 82 minuten een nog strakkere film neergezet? Ja en nee. De Erlenwein-versie maakt een paar kleine aanpassingen, waarvan veelal verbeteringen. Het duikavontuur speelt zich in de nieuwe versie meer af in een vacuüm en laat de bredere context meer over aan de verbeelding en dieptedronkenschap. De hoofdpersonen zijn ook leuker om te volgen in de Erlenwein-versie, omdat de zussen vriendelijker en competenter zijn. Toch is het verschil niet zo groot dat een nieuwe film echt noodzakelijk was.

Al met al is ‘The Dive’ (2023) een leuke film om eens aan te zetten. De angstgevoelens grijpen de luisteraar, en May en Drew nemen je mee in een intiem drama. Voor een simpel verhaal heb je niet meer nodig dan dat. De film is geen spektakel, maar de open oceaan heeft zijn eigen aantrekkingskracht. Alhoewel deze film waarschijnlijk niet voor iedereen geschikt is (zoals mensen met thalassofobie), en niet de hoogtepunten van soortgenoot ‘127 Hours’ (2010) haalt, is ‘The Dive’ interessant genoeg om aan te laten staan als je erlangs zapt. En als je twijfelt tussen de remake en het origineel, is er net wat meer te halen in de Erlenwein-versie.

Sam van Zuilen

Bioscooprelease: 12 oktober 2023
VOD-release: 1 februari 2024