The Interview (2014)

Regie: Evan Goldberg, Seth Rogen | 112 minuten | actie, komedie | Acteurs: James Franco, Seth Rogen, Lizzy Caplan, Randall Park, Diana Bang, Timothy Simons, Reese Alexander, James Yi, Paul Bae, Geoff Gustafson, Dominique Lalonde, Anesha Bailey, Anders Holm, Charles Rahi Chun, Don Chow

Zelden is er zoveel ophef over een film geweest in recente historie als over ‘The Interview’. Al ruim voor release werd er al met de nodige kritiek gereageerd uit het kamp van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Un, lijdend voorwerp in de film. Maar het hek was echt van de dam toen er een grootschalige hack plaatsvond bij Sony waardoor een aantal films voor het verschijnen in de bios al uitlekten op het internet. Het duurde niet lang voordat er met de vinger richting Noord-Korea werd gewezen. Nadat het lange tijd de vraag was of ‘The Interview’ überhaupt wel uit zou komen, vanwege angst voor extra represailles van de hackers, is de film toch in de bioscoop te bewonderen.

Evan Goldberg en Seth Rogen speelde rond 2010 al met het idee van een satirische komedie over een journalist die een moordaanslag op een wereldleider moest plegen. Hun focus richtte zich al snel op Noord-Korea en toen voormalig NBA-ster Dennis Rodman tot ieders verrassing op bezoek ging bij Kim Jong-Un in 2013 werd hun idee plausibeler dan ze dachten. Vanaf dit moment kwam er eindelijk meer beweging in de ontwikkeling van ‘The Interview’.

Presentator Dave Skylark (James Franco) en producent Aaron Rapoport (Seth Rogen) zijn samen verantwoordelijk voor celebrity-roddelprogramma “Skylark Tonight”. Kort nadat ze de mijlpaal van duizend afleveringen hebben behaald komen ze erachter dat de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Un (Randall Park) groot fan is van de show.

Gemotiveerd om meer serieus te worden genomen probeert Aaron een interview te regelen met de beruchte man. Tot zijn eigen verbazing wordt er na de nodige moeite ingestemd en mogen de mannen naar Noord-Korea afreizen voor het gewilde interview. Wanneer de CIA hier lucht van krijgt wordt dit gezien als een unieke kans voor een moordaanslag, maar of Dave en Aaron hier nu de meest geschikte personen voor zijn…

Humor komt in vele vormen en de onderbroekenlol die het duo Goldberg en Rogen wordt voorgelegd moet je liggen.  Met ‘This Is the End’ werd al vaak de grens van onsmakelijkheid al opgezocht (en gepasseerd) en het is bij ‘The Interview’ niet anders. Rogen en Franco gaan volledig op in hun personages en weten vaak de juiste hoeveelheid satire aan te brengen in het verhaal. Maar het gevaar zit hem in de momenten die de plank misslaan. Deze blijven hangen in de gedachten, zoals het soms wel erg grafische letsel die in beeld wordt gebracht

Het zijn vaak juist de grappen die even tussentijds worden gemaakt die het scherpst en grappigst zijn. Randall Park weet als de Noord-Koreaanse heerser hoe hij de lachers op zijn hand moet krijgen, met Katy Perry als running gag. Verder is het verhaal wat uitgerekt aan en verliest hierdoor aan tempo en voor de vrouwen in het stuk is er eigenlijk weinig te doen, behalve mooi zijn.

Over aandacht heeft ‘The Interview’ in ieder geval niet te klagen, maar in de toekomst zal een poster van deze film aan de muur meer bedoeld zijn als statement dan als echte liefhebberij, want als film an sich is het de buitensporige populariteit niet helemaal waard. Wel aardig maar ver van groots.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 29 januari 2015
DVD- en blu-ray-release: 24 juni 2015