The Jurassic Games (2018)

Recensie The Jurassic Games CinemagazineRegie: Ryan Bellgardt | 86 minuten | science fiction, thriller | Acteurs: Ryan Merriman, Perrey Reeves, Adam Hampton, Katie Burgess, Erika Daly, Dylan Cox, Sidney Flack, Gary Frazier, Cate Jones, Raychelle McDonald, Abby Miner, Alex Payne, Lucas Ross, Tiger Sheu, Lance West, Luke Wyckoff

Wie bij ‘The Jurassic Games’ denkt: “hé, dat heb ik eerder gezien”… dat kan kloppen. De film steelt zonder veel schaamte de premisse van ‘The Running Man’ met Arnold Schwarzenegger, overgoten met een rijke mélange van ‘The Hunger Games’ en de ‘Jurassic Park’ / ‘Jurassic World’ films en afgetopt met andere bekende filmclichés – de onterecht veroordeelde die gewoon terug wil naar zijn gezin, om maar één voorbeeld te noemen. Die kruising tussen ‘The Hunger Games’ en ‘Jurassic World’ is overigens geen verzinsel van deze recensent, maar iets wat gewoon op de dvd-hoes zelf vermeld staat.

Voor direct-op-dvd voer is ‘The Jurassic Games’ eigenlijk best wel een leuke film, al zou je dat op basis van het luie schrijfwerk niet verwachten. Beter goed gejat dan slecht bedacht, is het devies van de filmmakers en hoewel de film echter geen “goede” film is, is die op zich best wel vermakelijk met matig tot redelijke – en ook niet meer dan dat – special effects. Alles aan de film schreeuwt “B-film”, het budget, het acteerwerk en het slordige kapstokverhaaltje, maar regisseur Ryan Bellgardt houdt de vaart er goed in en sommige actiescènes zijn behoorlijk geslaagd.

In de nabije toekomst heeft live entertainment een heel nieuwe betekenis gekregen voor een groep van tien criminelen die geëxecuteerd zullen worden. Ze worden allemaal aan een virtual reality machine gekoppeld en daarmee “in” een tv-programma gedropt. De manische presentator The Host (Ryan Merriman) van de grote tv hit “The Jurassic Games” legt hen de regels van het spel uit: ze moeten zien te overleven in de digitale wereld – als ze daar het loodje leggen, worden ze in de echte wereld ook omgebracht. Eentje kan er maar winnen en de prijs is vrijgelaten worden. Maar voor het zover is, moeten de deelnemers het opnemen tegen onder andere Pterodatyls, Tyrannosaurussen en Velociraptors. Om te voorkomen dat ze te lang over een level doen, hebben alle deelnemers een band om hun nek die kan exploderen.

Centraal staat Anthony Tucker (Adam Hampton) die – uiteraard – de moord niet gepleegd heeft waar hij in een dodencel zit. Hij wil zijn onschuld bewijzen en gewoon terug naar zijn gezin, dat alles kan volgen op tv. Hij maakt algauw ook een menselijke vijand in deelneemster Joy (Katie Burgess), die lekker aanstellerig een gestoord individu mag spelen, die bereid is om iedereen te vermoorden. Achter de schermen zijn er ook de nodige machinaties rond producent Savannah Black (Perry Reeves) en de vergaande ideeën van The Host. De overige deelnemers zijn sjablonen van personages en stuk voor stuk herkenbare clichés – zodat er niet al te lang nagedacht hoeft te worden.

Wie er niet teveel van verwacht, zal zeker niet teleurgesteld zijn. Er zijn uiteraard duizenden betere films om je kostbare vrije tijd aan te besteden, maar ‘The Jurassic Games’ is aardig vermaak om in het weekend met wat vrienden te kijken.

Hans Geurts

VOD-release: 14 juni 2018
DVD- en blu-ray-release: 15 juni 2018