The King’s Man (2021)

Recensie The King's Man CinemagazineRegie: Matthew Vaughn | 130 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Rhys Ifans, Harris Dickinson, Djimon Hounsou, Charles Dance, Alexandra Maria Lara, Alexander Shaw, Bevan Viljoen, Valerie Pachner, Daniel Brühl, Joel Basman, Todd Boyce

Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Een periode waarin alles mis lijkt te gaan en waarin in je bed liggen het meest aantrekkelijke vooruitzicht van de hele dag is. ‘The King’s Man’ van regisseur Matthew Vaughn is de cinematografische variant van zo’n tegenvallende 24 uur. En dat is ontzettend jammer!

In ’The King’s Man’ draait het om de pacifistische Orlando Oxford (Ralp Fiennes) en zijn zoon Conrad (een ronduit saaie Harris Dickinson). Vader en zoon leven in een turbulente tijd, omdat WOI eraan komt. Na de dood van zijn moeder, wil Conrad het leger in om voor zijn land te vechten. Orlando doet er alles aan om zijn zoon te behoeden voor deze keuze.

Tja. ‘The King’s Man’ fungeert als een prequel voor de eerste twee ‘King’s Men’ delen waarin Colin Firth en Taron Egerton de hoofdrollen vertolkten. De chemie tussen deze twee en de groteske James Bond-esque actiescènes vormden het kloppend hart van deze reeks. In deze prequel wordt dat node gemist. Sterker nog: deze film is ronduit saai en vlak! Op een paar scènes na (de mysterieuze monnik Raspoetin wordt hier door Rhys Ifans als een karikaturale seksmaniak neergezet) is de film verdomd gezapig. De schurken zijn over het algemeen erg plat en de actiescènes missen de punch van de vorige delen.

Gemma Arterton is wel leuk als de gevatte Polly, maar daar blijft het wel bij eigenlijk. Deze film mist een hart en het lijkt erop alsof weinig mensen hier echt plezier aan hebben beleefd. Fiennes is een geweldig acteur, maar hij benadert zijn rol veel te serieus. Dat staat dan weer in sterk contrast met het spel van Ifans, waardoor deze film nogal onevenwichtig overkomt.

De actiescènes zijn tof, maar weten nooit het niveau van de vorige delen te benaderen. Ook ontbreekt de scherpe humor uit de voorgaande delen. De decors zijn geweldig en de stunts soms. Daar blijft het helaas bij. Nooit gedacht dat een ‘King’s Men’ film saai kon zijn, maar dat is met deze prequel dus wel gelukt. Hartstikke zonde!

Bioscooprelease: 26 januari 2022